Lørdagsrefleksjoner(16): Lærerløftet og avlønning av lærere

Av Morten Dæhlen
Publisert 4. okt. 2014

Regjeringen har denne uken lansert lærerløftet og det er grunn til å gi Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen honnør for å ta tak i vår tids største utfordring. Torbjørn, sammen med Statsminister Erna Solberg, sier klart og tydelig at læreryrket er landets viktigste yrke. Ved lanseringen av lærerløftet fikk vi altså en skikkelige dose framsnakking av læreryrket. Det var på tide etter mange år med nedsnakking fra både skoleeier og toneangivende skolepolitikere i Norge. Regjeringen  antyder at det er nødvendig med en investering på 7-8 milliarder de neste 10 årene for å gi lærere, særlig innen matematikk, norsk og engelsk, nødvendig etter- og videreutdanningen. Dette er MEGET BRA, men skal man virkelig få til et løft, bør kanskje landets viktigste yrke tilgodeses med særlig høye lønninger i forhold til andre yrkesgrupper i offentlig sektor! Konkurransen om de flinke fagfolkene som også innehar brilliante formidlingsegenskaper er knallhard. Dette gjelder særlig kandidater med solid kompetanse innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.  Flere av disse må begynne som lærere og da må lærerlønningene være mer enn greie - de må være på nivå med det næringslivet tilbyr de beste kandiatene i Norge.