Lørdagsrefleksjoner(13): Vår ved Myrasundet etter en begivenhetsrik uke

Av Morten Dæhlen
Publisert 15. mars 2014

Etter en hektisk uke med mange arrangementer og frister har det i dag vært en utsøkt opplevelse å nyte vårværet ved Myrasundet. Det er fortsatt kjølig i lufta, men sola tok god tak midt på dagen. Jeg fikk også min første runde golf på norsk jord, og hadde gleden av å gå en golfrunde på Tjøme med et hyggelig par. Det er skjelden jeg har lært så mye i løpet av en golfrunde om helt andre ting enn golf! Det er kontraster i Norge. Noen 10-talls mil lenger nord har det ruskevær. Birkebeinerrennet ble avlyst på grunn av sterk vind, til mange skiløper store irritasjon riktig nok, og det meldes om snøstorm i fjellet.

Som nevnt har det vært viktige frister denne uka, og alt er levert i god orden takket være mange dyktige medarbeidere på fakultetet. Vi har hatt et fruktbart og begivenhetsrikt besøk fra Frankrike. Under avslutningsmiddagen hadde vi en interessant diskusjon om hvordan universitetene kunne bli enda bedre til å bidra med svar på klodens store spørsmål og utfordringer, og jeg benyttet anledningen til å fortelle våre franske venner om min første "french connection"? Den er ikke uegnet på trykk, men jeg lar spørsmålet henge. Gode historier må spares!

På torsdag hadde jeg gleden av å presentere 32 flotte doktorander for kreering av universitetets rektor. Talen til kandidatene publiserte jeg her på bloggen på torsdag, og alle talene ved disse anledningene finner du her på bloggen ved å søke på "kreering".

Vi feiret også våre unge forskere som til sammen sikret seg nesten 1/4 av pengepotten som Norges forskningsråd tildelte unge forskere basert på fjorårets søknadsrunde. Kjempeuttelling, og på bildet ser du to stolte dekaner sammen med 9 av kandidatene. Mer om akkurat dette kan du lese her, og se ikke bort i fra at det blir mer om disse talentene her på bloggen i ukene, månedene og årene som kommer.