Livsvitenskapsbygget: Vi har et vinnerutkast!

Av Morten Dæhlen
Publisert 18. sep. 2014
Livsvitenskapsbygget

Statsbygg kunngjorde i dag hvem som vant konkurransen om prosjekteringskontrakten for det det nye anlegget for livsvitenskap i Gaustadbekkdalen. Kortversjonen er at dette ser veldig bra ut, og jeg tillater meg å legge til at vinneren også var min favoritt da jeg fikk anledning til å se alle forslagene da de ble stilt ut i foajeen i Vilhelm Bjerknes hus før ferien. Vinneren ble altså forslaget Vev og statsbygg skriver på sin hjemmeside følgende:

«Bidraget Vev var en klar vinner. Konkurranseutkastet viser en løsning av en komplisert tomtesituasjon på en særdeles god måte og med høy arkitektonisk kvalitet. Juryen konkluderer med at Vev skiller seg ut på grunn av den dyktige helhetlige utformingen av bygningsmassen, både arkitektonisk og med en bygningsstruktur tilrettelagt for fleksibel organisering av forskning og studier. Bygningens forhold til terreng og grøntområder var avgjort konkurransens beste, i følge juryen.»

Tomta for livsvitenskapsbygget

For et par dager siden ble veisystemet rundt det nye livsvitenskapsbygget åpnet av ordfører Fabian Stang med bl.a. statssekretær Paul Chaffey tilstede. Chaffey blogget om denne åpningen i går, der han også skriver litt om den øvrige utviklingen i Gaustadbekkdalen.

Frem til bygget står ferdig representerer den nye veien, som måler 590 meter vei og 320 meter gang- og sykkelvei en radikal forbedring av adkomsten til Universitetet i Oslo fra Ring 3.

Det nye livsvitenskapsbygget skal plasseres på tomten i midten av det nye veisystemet. Vi ser nå frem til åpningen av det nye livsvitenskapsbygget, selv om det fortsatt er noen år frem i tid.