Kun 9 dager igjen: NY utdanningen av realfagslektorer ved UiO fra høsten 2014

Av Morten Dæhlen
Publisert 6. apr. 2014

Det nærmer seg fristen for å søke opptak til høyere utdanning og i år er altså 15. april, den årlige fristen på Samordna opptak, midt i påskeuka.  Gjennom vinteren har vi opplevd rekordstor interesse for realfag og teknologi fra elever og lærere i videregående skole, og det er grunn til å være litt optimist når det gjelder søkertallene. Vi driver kontinuerlig utvikling av våre studieprogrammer, men helt nytt av året er vår NYE utdanning av realfagslektorer. Denne utdanningen er beskrevet i detalj på våre hjemmesider, men jeg vil her trekke frem tre av nyhetene: Datamaskinbaserte beregninger i lektorutdanningen: Først og fremst blir utdanningen av realfagslektorer ved UiO en del av vår satsing på datamaskinbaserte beregninger i utdanningen.  I dette opplegget eksponeres studentene for samfunnsrelevante problemstillinger fra dag én i studiet, tett knyttet opp mot den realfaglige forskningsfronten. For våre lærerstudenter betyr dette at vi gjennom hele utdanningen gjør studentene i stand til å utarbeide løsningsforslag for samfunnsrelevante problemstillinger innen viktige områder som klima og miljø, livsvitenskap og helse, fornybar energi, materialteknologi og romforskning. Dette kan benyttes som eksempler den dagen studentene blir lærere! Integrert og koordinert praksis: Ulike former for praksis vil fra høsten 2014 inngå som en del av de aktuelle studieemnene og tilrettelagt slik at gjennomføringen ikke vil kollidere med andre læringsaktiviteter i studiet. Dagens praksissamarbeid med videregående skoler i Oslo og Akershus fungerer godt, og vi har lykkes å få til en kombinasjon av praksis og fag som er optimalt tilpasset studentens hverdag og utvikling. Profesjonell kompetanse og IKT i skolen: Viktige grunnelementer i utdanningen på tvers av studieløpene er kreativitets- og samhandlingstrening, kommunikasjon og formidling, engelsk som fagspråk, samt etikk i tillegg til integrert skolering i IKT i alle de realfaglige skolefagene. ....og til slutt: Læreryrket er Norges viktigste yrke og blant disse er realfagslæreren den aller viktigste!