Knallgod uttelling på SFI-søknader

Av Morten Dæhlen
Publisert 23. nov. 2014

Fredag kunngjorde Norges forskningsråd nye Sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI), og uttelling for Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet ble meget god. Selv om vi, både har vært vert og deltatt i tidligere SFIer, har denne støtteordningen ikke vært den ordningen der vi har hatt den beste uttellingen tidligere. Resultatet av årets tildeling er vi imidlertid godt fornøyd med, og jeg vil særlig fremheve betydningen av at langsiktig hardt arbeid over lang tid skaper resultater. Det er særlig gledelig at forskere på Institutt for informatikk har lykkes. Instituttet har fått en SFI der de er vert og deltar i 3 andre SFIer. I tillegg er Matematisk institutt og Kjemisk institutt store partnere i hvert sitt SFI. Takk for innsatsen til alle involverte og gratulerer til de tre instituttene som de neste åtte årene skal utøve grunnleggende langsiktig forskning i samarbeid med næringslivet og enheter i offentlig sektor. Forskere på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet deltar i følgende nye SFIer (teksten er hentet fra Forskningsrådets hjemmeside): Centre for Scalable Data Access (SIRIUS) Senteret vil utvikle nye teknologier for å identifisere og behandle relevant informasjon fra den store og økende mengden digitale data ("big data") som er tilgjengelig. Forskningen i senteret vil bygge på og utnytte teknologiske nyvinninger innenfor blant annet tungregning og skyteknologi. Vertsinstitusjonen Universitetet i Oslo (Institutt for informatikk). Big Insight, Statistics for the knowledge economy Senteret skal bidra til økt verdiskaping i samfunnet gjennom å utvikle nye statistiske metoder og verktøy for håndtering og sammenstilling av store og komplekse datasett ("big data") for privat og offentlig sektor. Norsk regnesentral er vert for satsingen. Fra fakultetet deltar forskere fra Matematisk institutt og institutt for informatikk. Industrial Catalysis Science and Innovation for a competitive and sustainable process industry (iCSI) Viktige prosesser i kjemisk industri, slik som produksjon av polymerer, gjødsel og drivstoff, er basert på katalyse. Ved å utnytte avansert material- og nanoteknologi og med økt forståelse av mekanismene i prosessene, er målet for senteret å utvikle nye katalysator- og reaktorsystemer som vil øke energi- og råvareomsetningen samtidig som utslippene fra industri og skipsfart reduseres. NTNU er vert for satsingen. Fra fakultetet deltar forskere fra Kjemisk institutt. Centre for Connected Care - Accelerating adoption and diffusion of patient-centric innovations Senterets hovedmål er å etablere nye innovative servicemodeller i helse- og omsorgssektoren, med utgangspunkt i en systemtenkning hvor brukeren involveres og gis påvirkningskraft og ansvar for egen helse. Oslo Universitetssykehus er vert for stasingen. Fra fakultetet deltar forskere fra Institutt for informatikk. Center for innovative ultrasound solutions for health care, maritime, and oil & gas industries Senterets hovedmål er å etablere et verdensledende senter for forskning og innovasjon innenfor ultralydbasert bildebehandling til bruk i tre ulike sektorer – helse, maritimt og olje og gass. Senteret fokuserer på medisinsk diagnostikk, kartlegging og overvåking av havbunn, marine ressurser og undervannsinstallasjoner. NTNU er vert for stasingen. Fra fakultetet deltar forskere fra Institutt for informatikk.