Kandidatundersøkelsen 2014: Vi trenger din mening!

Vår visjon for utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet er at våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt.

Av Morten Dæhlen
Publisert 27. mai 2014

Universitetet i Oslo (UiO) gjennomfører for tiden en undersøkelse blant kandidater som fullførte sin grad ved UiO i perioden 2011-2013. Vi har allerede fått en del svar, men trenger flere svar for å få et best mulig grunnlag for videreutvikling av våre utdanninger. Så, gjorde du ferdig din utdanning hos oss i perioden 2011-2013, og har fått brev/e-post fra oss i løpet av de siste ukene, kast deg over tastaturet og svar på spørsmålene. Vi trenger alle de svar vi kan få!

Ti år etter kvalitetsreformen er vi i gang med en større revisjon av utdanningen, og vi skal etter planen lansere ny portefølje med studieprogrammer fra 2016. Denne kandidatundersøkelser er derfor spesielt viktig for oss. Vi vil blant annet kartlegge hvordan våre kandidater opplever overgangen mellom studier og arbeidsliv, hvordan våre kandidater vurderer relevansen av den kompetansen de utvikler gjennom vår utdanning, og hvordan våre kandidater oppfatter læringsutbytte og læringsmiljø.

Resultatene vil gi oss viktig kunnskap i arbeidet med å utvikle og forbedre utdanningstilbudet. I tillegg til å gi nyttig informasjon til bruk i studie- og karriereveiledning, vil resultatene fra undersøkelsen også brukes til å styrke våre kandidaters attraktivitet/posisjon i arbeidsmarkedet. Resultatene vil bli publisert i en egen rapport og blir presentert på UiOs hjemmesider i løpet av høsten 2014. Rektor Ole Petter Ottersen blogget om Kandidatundersøkelsen 2014 for et par uker siden.