Julie og Veronica har helt rett

Av Morten Dæhlen
Publisert 28. mars 2014
Klikk for større (lesbart) bilde!
Realfagselevene Julie Næss Karlsen og Veronica Killi skrev i forrige uke et meget godt og interessant leserinnlegg i Budstikka. Begge er aktive i Natur og Ungdom og Julie er også leder av Akershus Natur og Ungdom. De skriver blant annet: "Norge trenger ungdommer som velger realfag og utdanner seg til å jobbe med fremtidens fornybare næringer." Dette har de helt rett i, og jeg støtter Julie og Veronica fullt ut! Like interessant og viktig som utsagnet over er deres kritikk av utdanningsarrangementene for søkende elever fra vidergående skole, f.eks. arrangementene "Jenter for realfag" som er avholdt flere steder i landet. Bakgrunnen for kritikken deres er, slik jeg oppfatter det, todelt; i) at olje&gass-industrien tar (eller får) for stor plass på bekostning av næringer som satser på fornybar energi og bærekraftige løsninger og produkter på disse arrangementene, og ii) at olje&gass-industrien markedsfører økt utvinning av fossile ressurser uten i tilstrekkelig grad å reflektere over de negative konsekvenser vårt forbruk av fossile ressurser har for klima på jorda. Det første poenget er meget viktig fordi vi trenger både flere realister generelt og ikke minst flere realister innenfor næringer som satser på fornybare energi.  De andre poenget er også viktig. Selv om verden vil være avhengig av fossile energiressurser i uoverskuelig fremtid, er jeg forundret over oljeselskapenes relativt ensidige fokus på økt utvinning av fossile ressurser, herunder at verdens oljeselskaper ikke bruker en større andel av sine enorme ressurser på utvikling av alternative fornybare energiressurser. Takk til Julie og Veronica. Jeg vil gjerne invitere dere til Blindern. Vi satser på utdanninger innen fornybar energi og fremtidens bærekraftige energisystemer.