Julemåned og på vei mot 2015......

Av Morten Dæhlen
Publisert 1. des. 2014
Blindern en klar og kald kveld sent i november. Foto:MD.

Dette året har vært et begivenhetsrikt år for Det matematisk-naturvitenskapelihg fakultet, og gode nyheter knyttet til tildeling av ERC-stipender og Sentre for Forskningdrevet Innovasjon (SFI) har satt en ekstra positiv spiss på de siste ukene. Den mest omfattende prosessen ved fakultetet er imidlertid revisjonen av utdanningen, som er et prosjekt som skal gi en revidert portefølje av studieprogrammer med oppstart høsten 2016. Vi er godt i rute med arbeidet med de nye studieprogrammene, men 2015 blir et viktig år for denne revisjonen. Det handler om å utvikle en helhetlig og moderne portefølje av programmer på bachelor- og masternivå for utdanning av fremtidens arbeidskraft med solid kompetanse i realfag og teknologi. Annen profesjonell kompetanse som kommunikasjonsevner, kompetanse på konstruktiv samhandling, kreativitetstrening, etikk, osv. skal integreres på nye måter i hele porteføljen. I tillegg til revisjon av alle studieprogrammene vil vi også komme med noen nyheter i løpet av vinteren, særlig på masternivå! I fjor plukket vi ut 9 såkalte Endringsmiljøer (strategic research initiatives), og vi skal i løpet av desember plukke ut noen til for oppstart neste år. Dette er en strategisk satsing på miljøer på tvers av institutter og forskningsgrupper og satsingen har en samlet verdi på anslagsvis 400 mill kroner. De 9 første miljøene er godt i gang og de neste skal startes opp i 2015. Neste år blir også et år med fokus på EUs rammeprogram for forskning - Horizon2020, og Forskningsrådet har annonsert at det legges opp til en ny runde med tildeling av midler til Sentre for Fremragende Forskning (SFF). Allerede nå ser jeg konturene av flere gode søknader, men alle skal vite at det er krevende å komme gjennom nåløyene, enten de er i EU-systeet eller hos Norges forskningsråd. Konkurransen om forskningsmidler, både i EU og i Forskningsrådet, blir stadig tøffere. Det liker vi, men gjennomslag krever høy kvalitet i alle ledd. Dette jobber vi med hver dag! .....og uten å gå i detalj vet jeg at mange andre nye og interessante saker vil stå på dagsorden i 2015. God julemåned!