Isfritt - populærvitenskap som angår deg

Av Morten Dæhlen
Publisert 21. aug. 2014
I dag lanseres Isfritt. Boken er en samling populærvitenskapelige artikler om snø og is, og naturvitenskapelig forskning på vann, klima og organismer i naturen. Med dette som grunnlag inneholder boken også en bred diskusjon om effekter av klimaendringer og ikke minst gir boken innsikt i hvordan klimaendringer diskuteres og tolkes av forskere. Henrik H. Svensen og Dag O. Hessen, initiativtagerne bak Isfritt, skriver i sin innledning at denne boken er et eksperiment basert på den populære bokserien "The Best American Science and Nature Writing" i USA. Min vurdering er at Isfritt er et vellykket eksperimentet, og en bok som kan brukes i alt fra undervisning i skolen til å være en bok som bør ligge på alle nattbord over hele Norge. Svensen og Hessen skriver blant annet i sin innledning: "Isfritt vil vise bredden innen realfaglig formidling - ikke bare fra forskere selv, men fra alle som skriver relevante og gode tekster. Målsettingen er at boken skal bidra til større bevissthet om sakprosa og naturvitenskap - ikke minst til samfunnsdeltagelse og debatt." Isfritt har noen nyskrevede tekster, men i all hovedsak er Isfritt en samling av gode tekster om aktuelle tema skrevet og publisert i andre kanaler i løpet av 2013. Isfritt gir et godt bilde på hvordan forskningsformidling foregår akkurat nå. Jeg vil anbefale alle å skaffe seg et eksemplar av Isfritt, og jeg vil særlig anbefale Isfritt for (naturfags)lærere og elever i skolen. Isfritt inneholder mye aktuell kunnskap om naturen og klima - kunnskap som bør inspirere lærere i deres undervisning og gi den oppvoksende generasjon bedre innsikt i hvordan naturen utvikler seg og ikke minst hva klimaendringer betyr og kan bety for livet på jorda. I tillegg til Henrik O. Svensen (Seniorforsker ved Senter for Jordens utvikling og dynamikk, Universitetet i Oslo) og Dag O. Hessen (Professor i biologi, Universitetet i Oslo) er Nina Kristiansen (Redaktør for forskning.no), Bjørn H. Samset (Forsker ved CICERO senter for klimaforskning), Kjetil Østli (Journalist og redaktør i naturmagasinet harvest.as) og Helga K. Kleiven (Førsteamanuensis ved Bjerknessenteret for klimaforskning, Universitetet i Bergen) med i redaksjonen for Isfritt. Isfritt utgis på forlaget *spartacus. Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet støtter utgivelsen av Isfritt, og jeg vil benytte anledningen til å takke stiftelsen Fritt ord for deres bidrag til utgivelsen - en utgivelse som bør bli starten på bokserien "The Best Norwegian Science and Nature Writing"! Den offisielle lanseringen av Isfritt er i dag, torsdag 21. august, i Realfagsbiblioteket (Vilhelm Bjerknes hus) kl. 16.15.