Historien om en 200 år gammel hage

Av Morten Dæhlen
Publisert 23. mai 2014
I dag ble historien om Botanisk hage presentert i bokform. Boken, med mange utsøkte bilder og illustrasjoner, er en gjennomgang av en stolt historie. Den er skrevet av Professor emerita Liv Borgen, som har vært ansatt i  Botanisk hage i over 40 år. En viktig bidragsyter i boken er også fotograf Guri Dahl. Den 1. juni 1814 ble botanisk hage grunnlagt på eiendommen Tøyen gård, som Frederik VI hadde gitt til Universitetet i Oslo eller Det Kongelige Frederiks Universitet som det het på den tiden.  I boken til Liv Borgen og Guri Dahl kan du lese om en levende hage som i dag inneholder ca. 8500 plantearter fra hele verden. Hagen på Tøyen rammen inn og er en viktig del av Naturhistorisk museum (NHM).  Den 1. juni 2014 inviterer NMH store og små til heidundrende jubileumsfest i Botanisk hage. Boken er først og fremst en beskrivelse av hagens utvikling gjennom 200 år, og Borgen tegner et godt bilde av en rikholdig historie, som også inneholder perioder med store utfordringer knyttet til drift og finansiering av virksomheten. Historien er elegant rammet inn med seksjoner med bilder, som gir leseren en godt inntrykk av hagens innhold og variasjon. I tillegg til historien om hagen, bildene og det faglige innholdet har fremstillingen i tekst og bilder en tiltalende lyrisk nerve som kan illustreres ved disse ord hentet fra bokens innledning: "Botanisk hage er vakker året rundt - også når den ligger i vinterdvale med rim og snø på trærne. Men det er gjerne de første vårblomstene vi setter aller mest pris på etter en lang vinter, og våren kommer tidlig i Botanisk hage. ......." Jeg anbefaler alle å ta turen til Botanisk hage. Boken, som er utgitt av Forlaget Press, kan du kjøpe i NMHs nye besøkspaviljong i hjertet av hagen. Gratulerer med 200 år fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet!