Gratulerer til Moser og Moser

Av Morten Dæhlen
Publisert 6. okt. 2014

Det er ikke ofte man få gysninger i kroppen når forskningsnyheter slippes, men i dag fikk jeg altså det når nyheten kom om at May-Britt Moser og Edvard Moser får årets Nobelpris i medisin.  Gratulerer med Nobelprisen i medisin! Gratulerer også til NTNU som over mange år har lagt forholdene til rette for ekteparet Moser,  som gjennom mange år har produsert forskning på ypperste internasjonale nivå. Deres resultater innen hjerneforskning har inspirert mange, og denne inspirasjonkilden nord for Dovre ble i dag enda større da verdens mest prestisjefylte forskningspris havnet hos May-Britt Moser og Edvard Moser.  Dette er kort og godt en fantastisk dag for norsk forskning! Ekteparet Moser deler prisen med John O'Keefe (University College London), og det er hyggelig å registrere at vår egen Marianne Fyhn ved Institutt for biovitenskap var med på nøkkelpublikasjoner bak tildelingen av prisen. Fyhn hadde ekteparet Moser som sine veiledere i arbeidet med doktorgraden.