Fremragende matematiker får UiOs forskerpris

Av Morten Dæhlen
Publisert 1. juli 2014
Professor Bernt Øksendal.

Årets UiO-priser er kunngjort og forskerprisen gikk til professor Bernt Øksendal på Matematisk institutt. Øksendal får prisen for sitt arbeid innen stokastisk analyse, finans, forsikring og risiko. Dette er en meget fortjent pris til en forsker som over mange år har levert resultater på høyeste nivå på den internasjonale forskningsarena. Øksendal var også blant de først på UiO som fikk gjennomslag i European Research Council (ERC) med prosjektet  Innovations in Stochastic Analysis and Applications with emphasis on Stochastic Control and Information (INNOSTOCH), som er et prosjekt under ERC Advanced Grants! Gratulerer til Bernt Øksendal og miljøet på Matematisk institutt! Jeg vil også benytte anledningen til å gratulere de andre prisvinnerne som er:

• Læringsmiljøprisen for 2014 går til til emnet HIS4050-Historieformidling ved undervisningsleder John McNicol, Institutt for arkeologi, konservering og historie ved Det humanistiske fakultet.
  • Formidlingsprisen for 2014 går til professorene Ola Mestad og Dag Michalsen ved Det juridiske fakultet for formidling i anledning grunnlovsjubileet.
  • Innovasjonsprisen går til til Øyvind Sverre Bruland og Roy Hartvig Larsen. De er gründerne bak kreftmedisinen Alpharadin og selskapet Algeta. Bruland er professor ved Det medisinske fakultet, mens Larsen har sin utdanning fra Kjemisk institutt. Noe av histiorien bak Algeta stammer også fra Kjemisk institutt, noe du kan lese om i denne artikkelen av Svein Stølen.

Nok en gang; Gratulerer til Bernt Øksendal og alle de andre prisvinnerne.