Forskningsformidling for PhD-studenter

Av Morten Dæhlen
Publisert 7. juli 2014
 

For to år siden startet ildsjeler på Institutt for biovitenskap og Institutt for geofag et nytt emne i formidling og vitenskapsjournalistikk for bachelor- og masterstudenter (MNKOM 3000/MNKOM 4000). Dette emnet har blitt en enorm suksess, og i mai år fikk studenter på emnet antatt hele 9 artikler i mediene – fem i Aftenposten, to i Universitas, en i Dagsavisen og en i Harvest. Til høsten tas dette videre til PhD-nivå og det er en glede for meg å annonsere kurset Forskningsformidling (MNKOM 9000) for PhD-studenter. Studentene vil i dette emnet få innføring i sjangerlandskapet i det offentlige rom og forskerens roller i samfunnet. Emnet fokuserer på formidling til ulike målgrupper gjennom sjangre som blogg og sosiale medier, kronikk, essay, pressemelding, fordrag,  populærvitenskapelige artikler, osv. Emnet vil også gi studentene økt forståelse for hvordan journalister tenker og hvordan akademia kan samarbeide godt med mediene, og studentene vil tilegne seg kunnskap om den rollen en forsker har og kan ha i samfunnet. Videre vil studentene ...

  • ... lære om ulike sjangre for å nå ut med et budskap, og hvordan nå ut gjennom ulike medier med din faglige kompetanse.
  • ... få kunnskap om hvordan en forsker kan håndtere og samarbeide med presse.
  • ... lære om hvordan kunne holde tilgjengelige foredrag, både for allmennheten og for eget fagmiljø.
  • ... lære om hvordan visualisere forskningsresultater.
  • ... lære om overføring av formidlingskompetanse mellom ulike sjangre, f.eks. fra kronikk til vitenskapelige publikasjoner.
Emnene nevnt her er for alle studenter på fakultetet. Takk til studenter, tidligere studenter og ansatte som har fått dette i stand, og takk til Institutt for biovitenskap som organiserer kursene på vegne av hele fakultetet. Takk også til Realfagsbiblioteket som engasjerer seg i dette arbeidet.