![Elina Melteig (student og sommerjobber) og Roger Antonsen (førstelektor) ved UiO kommuniserer vitenskap på Tusenfryd sommeren 2013.](bilder/20130703_113115_04253.jpg)
- Sikre god balanse mellom kommunikasjonsforskning og kommunikasjon av forskning i de prosjektene som får støtte.
- Sikre at forskningen er tverrfaglig (som Scheufele) og at det etableres gode mekanismer for å oppnå synergier over fagdisipliner
- Sikre at forskningen i programmet plasseres i en internasjonal kontekst.
- Sikre at prosjektene generere kollektiv/kummulativ kunnskap om forskningskommunikasjon
- Prioritér digitale og interaktive kommunikasjonsmetoder/-møteplasser.
- Ikke glem unge mennesker, herunder studenter og utdanning, som målgruppe for forskning på forskningskomunikasjon.
- Unngå flyktighet i programmets prosjektportefølje. (I dette ligger det bl.a. et klart råd om at prosjektene må adressere viktige konkrete spørsmål og fokusere på problemstillinger med høy relevans i forhold til hvordan samfunnet, i enda større grad enn i dag, kan nyttiggjøre seg av forskning.)
- Ikke legg detaljerte tematiske føringer, sørg for at forskningsprogrammet blir mest mulig åpent, og at prosjektene ikke blir for små (små prosjekter motvirker tverrfaglighet).
"Science communication is about storytelling in an holistic context."
Dette henleder oppmerksomheten til viktigheten av og utfordringen ved å kommunisere vitenskap rundt store, viktige og sammensatte samfunnspørsmål. Scheufele la også opp til en annen viktig diskusjon som handler om hvordan man rammer inn ("framing") forskning når man kommuniserer til andre enn sine fagfeller og ikke minst betydningen av "framing" for å få gjennomslag. Alle som har forsøkt å kommunisere forskning gjør dette, men forstår vi egentlig hva vi gjør og kan vi gjøre det bedre? Et interessant tema som jeg ganske sikkert kommer tilbake her på bloggen.