Fire råd til søkende elever

Av Morten Dæhlen
Publisert 10. mars 2014

• Har du høye ambisjoner og føler at du mestrer de fagene du liker godt, velg å studere ved de institusjonene som har de beste forskerne og de beste lærerne.
  • Velg en utdanning der du vet at etterspørselen etter arbeidskraft er stor  i fremtiden.  Realfag/teknologi og helseprofesjoner er og vil være sikre valg med et bredt spekter av muligheter, både i næringslivet og offentlig sektor.
  • Dersom du er usikker på valg av studieprogrammer (på Samordna opptak), tenk gjennom hva du likte best på videregående skole
  • og begynn å undersøke de studieprogrammene som er mest relevant i forhold til dette.
  • Tenk litt gjennom hvem du er og hva du vil med livet ditt. Er du realist -studér realfag, er du en idealist som gjerne vil bidra til å ”redde” verden - studér realfag, er du en innovatør som liker å lage nye ting – studér realfag, liker du å jobbe med og for mennesker – studér realfag, osv. Alle er som regel litt av alt, så her er det viktig å bruke magefølelsen!

Jeg vil selvfølgelig også anbefale alle som er glade i realfag å studere ved UiO. Vi har et fantastisk utvalg av studieprogrammer i hele bredden av realfagene, og for de som måtte være i tvil så består realfagene av matematiske fag, naturvitenskapelige fag og teknologifag!