Faser i en bloggers liv - 4 år i bloggsfæren

Av Morten Dæhlen
Publisert 18. jan. 2014
Det siste året har jeg skrevet mest om utdanning og studentliv på Blindern. Bildet er fra studiestarten på Kjemisk institutt høsten 2013. Foto: MD.

Den 18. januar 2010 var en merkedag for meg. Da la jeg ut min første bloggartikkelen om "Programmeringsspråket som endret verden". Siden den gang har det blitt 655 innlegg hvilket betyr et gjennomsnitt 3.14 innlegg per uke. (At det ble så nær π er artig for en realist.) Det har også vært et år med nytt design, og det gamle designet kan du beskue her. Mitt liv som blogger kan deles i fire faser: Kan-jeg-klare-dette-fasen (eller grue-seg-fasen) varte fra jeg fikk idéen å lage en blogg til første bloggartikkel ble publisert. Denne varte anslagvis ett år og sluttet selvfølgelig den dagen første artikkel var ute. Loddet var kastet! I tillegg til å tenke litt på hva slags profil jeg skulle ha, brukte jeg litt tid på å lese andres blogger, noe jeg har fortsatt med. Jeg ble særlig inspirert av bloggen til Paul Chaffey, som fortsatt blogger med stor kraft og innsikt. Finne-ut-hvordan-jeg-skulle-skrive-fasen var den mest slitsomme. Jeg var ikke vant til dette formatet og fant ut at jeg måtte lære meg flere ting. Her er de tre viktigste: i) skrive så kort som mulig (og noen, særlig brodern, mener at jeg fortsatt skriver for lange innlegg), ii) sørge for at budskapet kommer frem tidlig i innleggene og ha titler som fenger (Dette fungerer ikke alltid like bra, men det føles enklere nå enn før.), og iii) utvikle en effektiv skriveform for ikke å bruke for mye tid på hver artikkel. Denne fasen varte også omlag ett år. Dærnt´s Corner er og skal være en blogg om forskning og utdanning, men til en viss grad handlet også denne fasen om å finne balansen mellom det profesjonelle og det personlige. Prøve-ut-forskjellige-ting-fasen overlapper selvfølgelig med forrige fase og handlet for meg om forhold som tematisering av innlegg, forsøk på å skrive serier som i større eller mindre grad hang sammen, utvikle spissformuleringer og litt humor, osv. En riktig balanse mellom det profesjonelle og det personlige var også en del av denne fasen. I grove trekk pågikk også denne fasen i omlag ett år. Samlet sett tok det to år å bli en rimelig trygg blogger, selv om det fortsatt er utfordringer knyttet til både form og innhold. Det-er-helt-naturlig-å-blogge-fasen startet altså for omlag to år siden. Noen vil jo kalle det en slags livsstil å blogge, men jeg kan forsikre mine lesere om at jeg ikke får abstinens dersom jeg ikke får skrevet mine 3.14 (π) innlegg i uka. Dærnt´s Corner er på ingen måte en «bestselger» i bloggsfæren, men den har sine faste lesere og et jevnt tilsig av nye lesere (noen forsvinner selvfølgelig også). Jeg vil avslutningvis benytte anledningen til å takke mine lesere, og særlig de som kommer med konstruktive tilbakemeldinger og forslag til hva jeg bør skrive om. Jeg kan også forsikre alle om at dette ikke er siste innlegg på Dærnt´s Corner!