Endelig en langtidsplan for forskning og høyere utdanning!

Av Morten Dæhlen
Publisert 13. okt. 2014
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen legger frem Regjeringens langstidsplan for forskning og høyere utdanning i Ole-Johan Dahls hus - informatikkens storstue - den 8. oktober 2014. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO

Forskning og høyere utdanning er en virksomhet som krever langsiktighet, og vi har endelig fått nasjonens første langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Den forrige Regjeringen annonserte i Forskningemeldingen våren 2013 at Norge nå skulle innføre langtidsplaner for forskning. Et etterlengtet forslag, og et forslag vi har ventet på i mange år. Den nye Regjeringen følger opp, og nå har forskningsminister Torbjørn Røe Isaksen lagt frem langtidsplanen i seks hovedpunkter. De seks områdene innen forskning og høyere utdanning der ressursinnsatsen skal økes de kommende årene er:

• Hav
  • Klima, miljø og miljøvennlig energi
  • Muliggjørende teknologier
  • Bedre og mer effektive offentlige tjenester
  • Et innovativt og omstillingsdyktig næringsliv
  • Verdensledende fagmiljøer

Jeg er naturlig nok veldig fornøyd med dette da disse seks punktene er svært sammenfallende med våre langsiktige satsinger ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Et første viktig steg i 2015 er at Regjeringen setter av 260 millioner ekstra for å understøtte høykvalitets forskning.  Dette er en god start, men det er særlig én ting jeg etterlyser i langtidsplanen. Jeg savner et tyngre engasjement for utdanning av realister og teknologer - langtidsplanen er ikke bare en plan for forskning, men også en plan for høyere utdanning. I statsbudsjettet for 2015 og i langtidsplanen ligger det gode ansatser til økt satsing på høyere utdanning, men dette må følges opp. Norge trenger flere realister og teknologer, ikke minst for å realisere oppgaver og løse viktige utfordringer under de seks områdene nevnt over. Jeg håper statsråden tar fatt i høyere utdanning med samme engasjement og tyngde som han han viste for grunnforskningen innen realfag og teknologi da han la frem langtidsplanen i Ole Johan Dahls hus i forrige uke. Jeg vet at utfordringen er stor, fordi det også kreves en omlegging av utdanningen i grunnskolen og videregående skole for å få flere til å velge fordypning i realfagene.  Jeg vet også at Torbjørn Røe Isaksen ikke kan gjøre dette alene, og jeg kan forsikre at vi er med gjennom vår ekstraordinære satsing på høyere utdanning som vi startet for ett år siden. Vi legger blant annet særlig vekt på forskningsnær utdanning, og jeg satser på at 2016 blir året da Regjeringen fyrer av nye og godt finansierte studieplasser i realfag og teknologi!