"Dette var bedre enn Tusenfryd!"

Tittelen på dette innlegget stammer fra 12-åringen Ulrik fra Ekeberg skole etter et besøk på Observatoriet i fjor.  Hva foregår på Observatoriet som gjør at en 12-åring blir så begeistret?

Av Morten Dæhlen
Publisert 3. apr. 2014

Vi arrangerer "En dag på Observatoriet" der elever i 7. klasse og deres naturfaglærere tilbringer en dag på Observatoriet - Universitetets eldste bygning fra 1833. Høsten 2012 gjennomførte vi en pilot med 25 klasser på besøk, og i 2013 var hele 122 skoleklasser på besøk på Observatoriet, dvs. ca. 4000 elever i løpet av året. I tillegg til besøk av skoleklassene gjennom skoleåret arranger vi også sommerskole i Observatoriet med ca. 400 elever hver år.

Undervisningsopplegget er skreddersydd for 7.-klassinger. Mandag til torsdag besøker en skoleklasse Observatoriet, og undervisningen foregår i tidrommet kl. 9-14. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i husets historie og kompetansemålene i naturfag og matematikk for 7. trinn. Hver klasse stiller med en lærer og en annen voksen person fra skolen og blir møtt av to lærere hos oss som tar klassen gjennom dagen.

Opplegget er delt i to løyper – himmelløypa og jordløypa. Klassen deles i to grupper, og tar den ene løypa før lunsj og den andre løypa etter lunsj. I himmelløypa lærer elevene om tid og rom, og solsystemet. I jordløypa handler det om magnetiske, nordlys, kart og oppmåling. Det arbeides med en tredje løype og et aktuelt tema knyttet til kompetansemålene er meteorologi og klima. Det er utarbeidet materiell for forarbeid og etterarbeid.

Opplegget har så langt vært en kjempesuksess og følgende sitat fra en erfaren lærer i Oslo-skolen gjør oss særlig stolte: "Det beste faglige- og pedagogiske opplegget jeg noen gang har vært på i mine 30 år som lærer!"