Den nye realfagslektoren

Av Morten Dæhlen og Solveig Kristensen, Morten Dæhlen
Publisert 2. jan. 2014

 

Dette innlegget er skrevet sammen med studiedekan Solveig Kristensen. Sammen med Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) har  Det matematisk naturvitenskapelige fakultet gjennom 2013 utviklet en ny og moderne utdanning av realfagslektorer ved Universitetet i Oslo. Det første kullet tas opp høsten 2014 og søknadsfristen er som vanlig 15. april.

Datamaskinbasert beregninger i lektorutdanningen

Først og fremst blir utdanningen av realfagslektorer ved UiO en del av vår satsing på datamaskinbaserte beregninger i utdanningen ("Computing in Science Education- CSE"). I dette opplegget eksponeres studentene for samfunnsrelevante problemstillinger fra dag én i studiet, tett knyttet opp mot den realfaglige forskningsfronten. For våre lærerstudenter betyr dette at vi gjennom hele utdanningen gjør studentene i stand til å utarbeide løsningsforslag for samfunnsrelevante problemstillinger innen viktige områder som klima og miljø, livsvitenskap og helse, fornybar energi, materialteknologi og romforskning. Dette kan benyttes som eksempler i skolefagene. Relevante eksempler er utskyting av en satellitt i ønsket bane rundt jorda, simulering av egenskaper og reaktivitet til en mulig ny miljøgift eller et nytt legemiddel, hvordan representeres digital musikk eller digitale kart som sendes over nettet, eller beregning av signaltransport mellom celler i hjernen. Målet med dette er at de ferdige lærerne skal være godt utstyrt med kunnskap om hvordan fagene anvendes i samfunnet når de etter endt utdanning skal utøve sitt yrke. Videre betyr det en tettere kobling mellom skolefagene, f.eks. ved bruk av realistiske eksempler fra fysikk allerede i første semester i matematikkundervisningen. Dette er et unikt tilbud som finnes bare ved UiO. Våre realfagslærere skal gi sine elever de realfagskunnskapene de trenger for å skape fremtidens samfunn!

De nye studieløpene for realfagslektorer

 

Vi har valgt å konsentrere oss om 5 studieløp i lektorutdanningen som hver kombinerer minst to skolefag; matematikk og henholdsvis fysikk, kjemi, geofag eller naturfag, og en kombinasjon av biologi, kjemi og naturfag. Studentene tilbys to typer masteroppgaver - enten en ren faglig oppgave eller en didaktisk oppgave der fokus er hvordan man best underviser i realfag.

Profesjonell kompetanse og IKT i skolen

Viktige grunnelementer i utdanningen på tvers av studieløpene er kreativitets- og samhandlingstrening, kommunikasjon og formidling, engelsk som fagspråk, samt etikk i tillegg til spesialkurs innen IKT ("touch"-generasjonen er på vei).

Integrert og koordinert praksis

Ulike former for praksis vil fra høsten 2014 inngå som en del av de aktuelle studieemnene og tilrettelagt slik at gjennomføringen ikke vil kollidere med andre læringsaktiviteter i studiet. Dagens praksissamarbeid med videregående skoler i Oslo og Akershus fungerer godt, og vi har lykkes å få til en kombinasjon av praksis og fag som er optimalt tilpasset studentens hverdag og utvikling.

Studiemiljø og mentorordning

Fra høsten 2014 opprettes det en ny stilling for en fagperson som skal lede og koordinere utdanningen av realfagslektorer ved UiO, og vi planlegger en egen mentorordning for lærerstudentene. Disse studentene får også tilordnet et eget lokale i tilknytning til Realfagsbiblioteket og studiet vil starte med programseminar der sosial tilhørighet og teambygging for de nye studentene står i fokus i møte med våre forelesere og erfarne lærere fra videregående skole i Oslo-området.

Større fleksibilitet og individtilpassing

I tillegg vil vi initiere en rekke andre tiltak, bl.a. øker vi fleksibiliteten kraftig for å få til større individuell tilpassing av studiet. Vi håper på stor søkning til høsten, for nå har vi endelig fått på plass en topp moderne og fremtidsrettet utdanning av realfagslærere i Norge. Vårt mål er å utdanne lærere som får barn og ungdom til å elske realfag!

Læreryrket – Norges viktigste

Læreryrket er Norges viktigste yrke og blant disse er realfagslæreren den aller viktigste. Slik har det vært lenge, men det blir enda viktigere å utdanne gode realfagslærere i årene som kommer, ikke minst fordi mange av de dyktige lærerne vi har i dag vil gå av med pensjon i løpet av de neste 5-10 årene. Norge trenger flere dyktige realfagslærere i årene som kommer, og UiOs målsetting er å utdanne de aller beste. Det er derfor vi satser mer enn noen gang, og fra høsten 2014 presenter UiO sin, gjennom tidene, største satsing på utdanning av realfagslektorer. Kom til UiO, og vi kan love at du blir av de beste, både som fagperson og som utøvende lærer!