"Big data" og beregninger i medisin

Av Morten Dæhlen
Publisert 23. apr. 2014
Fra salen i Karolinska institutet nye storstue. Foto:MD.

Jeg er i dag på Karolinska institutet i Stockholm, som er medisinsk universitet vevd sammen med Karolinska sjukehuset. Her foregår en konferanse med tittelen "Big Data and eScience in Medical Sciences" som arrangeres av SeRC - Swedish eScience Research Center. SeRC har i fem år eksistert som et samarbeidsprosjekt mellom KTH, Stockholms universitet, Universitetet i Linköping og Karolinska institutet, men ble i dag etablert som et formelt senter med KTH som vertskap. Hovedgrunnen til at jeg er her er at jeg har blitt utnevnt som styreleder for SeRC, og vi har i dag hatt vårt første styremøte. I tillegg til å finansiere forskningsprosjekter på tvers av institusjonene koordinerer senteret anslagvis 80% av Sveriges nasjonale eInfrastruktur på datasenterne PDC (KTH) og NSC (Linköping). For noen uker siden skrev jeg om eInfrastruktur her på bloggen, og jeg har tidligere også gitt en definisjon på området eScience. Som tittelen på konferansen sier er beregninger og datahåndtering i medisinsk forskning et stort tema i Stockholm og for SeRC. Åpningsforedraget ble gitt av professor Gilian McVean fra Oxford og handlet i all hovedsak om bioinformatikk/biostatistikk i medisinsk forskning, som også er et satsingsområde for UiO i samarbeid med Oslo universitetssykehus. Satsingen ved Oxford har nylig fått ekstraordinær støtte på 30 millioner pund hvorav 20 millioner pund er en gave fra Li Ka Shing Foundtion. Resten kommer fra "Higher Education Funding Council" i England. Det andre foredraget ble gitt av Niklas Blomberg som i fjor ble engasjert som "Founding director" for pan-europeiske prosjektet ELIXIR der også Norge deltar. Blomberg trakk spesielt frem Norges fokus på bioinformatikk for marine anvendelser. Mer om ELIXIR i Norge kan du lese om her. Formålet med ELIXIR er å bygge en bærekraftig infrastruktur i Europa for håndtering av biologiske data, støtte forskning innen livsvitenskap med anvendelser av forskningsresultatene innen medisin, landbruk, aquakultur, bioindustri, mm. Resten av dagen blir å lytte til en lang rekke interessante foredrag! I morgen skal jeg på mitt siste møte som leder av Scientific Advisory Board (SAB) for SeRC  - en interessant oppgave jeg har hatt siden senteret ble etablert for 5 år siden. Som styreleder for SeRC skal jeg selvfølgelig ikke være en del av SAB i fremtiden.