Beregninger i livsvitenskap - på god vei mot noe stort!

Av Morten Dæhlen
Publisert 1. sep. 2014

Det nye anlegget for livsvitenskap, farmasi og kjemi ved Universitetet i Oslo er under utvikling i regi av Statsbygg, og vi har naturlig nok begynt planleggingen av hva vi ønsker å bruke dette anlegget til.  Disse planene kan ikke utmeisles i detalj før senere, men vi kan allerede i dag se konturene av noen av de mest sentrale elementer. Ett av disse områdene er beregninger i livsvitenskap ("Computational Life Science") der Universitetet i Oslo, sammen med Oslo Universitetssykehus (OUS) og Helse SørØst (HSØ) over flere år har bygget opp sterke fagmiljøer. Disse aktiviteten understøttes av satsingen på beregninger i utdanning ("Computing in Science Education"), som ble startet for over 10 år siden ved Det matematisk -naturvitenskapelige fakultet (MN-fakultetet). Figuren til høyre viser f.eks. veksten i antall artikler innen "Computational biology" i Norge de siste 30 årene, og analyses viser at hele 56% av alle vitenskapelige arbeider på området er utført av miljøer i Oslo.

Denne veksten innen beregninger i livsvitensskap i Oslo må ses i lys av UiOs og MN-fakultetets langsiktige satsing på beregninger i vitenskap ("Computational Science"), som har en historie tilbake til 1950-tallet med kraftig vekst i satsingen de siste 25 årene.

Utviklingen innen beregninger i livsvitenskap er bare starten på noe stort som peker frem mot det nye anlegget for livsvitenskap som skal bygges i Gaustadbekkdalen. UiO, sammen med partnere i Oslo-området, satser stort på dette området, og i forrige uke arrangerte vi et seminar innen bioinformatikk/biostatistikk sammen med OUS og HSØ. Oppmøtet var stort og om kort tid vil vi etablere en ny struktur der vi skal samle og koordinerere innsatsen, ikke bare innen bioinformatikk/biostatistikk, men brorparten av det som favnes av begrepet "beregninger i livsvitenskap". Gjennom dette vil UiO med partnere synliggjøre et samlet miljø som vi ubeskjedent kan påstå er og vil være et forskningsmiljø som leverer på høyeste internasjonale nivå. Figuren under gir en illustrasjon av den veien vi (og resten av verden) kommer til å gå de neste årene.

Dette bildet hentet fra E.D.Green et al. (2011) Nature 470, 204-213 viser veien fra forståelse, via prediksjons til inngrep og endring - en vei vi vil gå de neste 20 årene der det nye anlegget for livsvitenskap i Gaustadbekkdalen vil spille en viktig rolle.