Enorme resultater med relativt beskjedne ressurser

Av Morten Dæhlen
Publisert 15. sep. 2013

Torsdag 19. september kl. 16.15 skal professor Kristin Braa forlese om hvordan innovativ bruk av mobilteknologi bidrar til bedre helse i utviklingsland. Kristins foredrag er en del av UiOs forelesningsserie under overskriften Global Citizen og jeg kan vanskelig se for meg et mer treffende tema enn det Kristin skal snakke om for akkurat denne serien av forelesninger. Sammen med Jørn Braa og Sundeep Sahay fikk Kristin Braa UiOs innovasjonspris tidligere i år for utviklingen av DHIS 2 (District Health Information System). Dette er et "open source"-verktøy for innsamling, validering, analyse og presentasjon av helsedata. Jeg anbefaler alle å ta turen til Vilhelm Bjerknes hus torsdag ettermiddag.

DHIS 2 betraktes i dag som en internasjonal standard med over 30 implementasjoner i land i Afrika og Asia, og DHIS 2 dekker i dag potensielt en befolkningsmengde på over 1.3 milliarder mennesker. Gjennom forskningen på Institutt for informatikk har Kristin Braa og hennes medarbeidere oppnådd enorme resultater med relativt beskjedne ressurser. Den store nyheten nå er imildertid at norske NORAD, amerikanske PEPFAR (The United States President´s Emergency Plan for Aids Releif) og The Global Fund går sammen om å støtte videreutvilingen av DHIS 2. Finansiell støtte fra de tre største giverne i verden er viktig for videre utvikling og implementering av resultatene, og ikke minst en stor anerkjennelse til hele  forskningsmiljøet ved Institutt for informatikk.