"We love playing with science" - TG12 (Del 4)

"WE LOVE PLAYING WITH SCIENCE" er slagordet til den slagferdige troppen fra Institutt for informatikk som markerer seg på årets The Gathering (TG) i Vikingeskipet på Hamar.

Av Morten Dæhlen
Publisert 5. apr. 2012
Det handler mye om spill og data på TG, men TG er mye mer enn ungdom som koser seg med tevlinger i cyberspace. Når informatikk-studentene fra UiO har valgt slagordet "We love playing with science" har de hatt en plan. De formidler informatikk, men de formidler også mye, mye mer!

Jeg har vært på TG i dag, og i tillegg til omfattende informatikkformidling har jeg opplevd studenter som har gitt inspirerende foredrag fra matematikkens verden, foredrag om kroppens biologiske prosesser, foredrag om kjemiske prosesser vi møter i hverdagen, foredrag om vårt naturlige språk i en verden med stadig mer (data)teknologi, osv. Dagen i dag har vært en stor opplevelse for meg, og stor takk til alle studentene fra Institutt for informatikk som gjør en fabelaktig innsats for informatikk (og realfagene), alle ansatte som har tatt turen til Hamar og vil ta turen til Hamar i påskehelgen, og sist men ikke minst Roger Antonsen som driver det hele i nært samarbeid med ledelsen på TG. Jeg har ikke fått med meg alt, men som positivt "utskremt" instituttleder, har jeg forsøkt å formidle litt av det som har skjedd i dag; mitt møte med TG i formiddag, opplevelsen av jentene og Neo, og litt om 3D printing.

Det har imidlertid skjedd mye mer i dag, og mer skal skje i dagene som kommer. Følg med på UiO: TG campus - WE LOVE PLAYING WITH SCIENCE! Du må selvfølgelig være i Vikingeskipet på Hamar akkurat nå i kveld for å få med deg dette, men kl. 02.30 (tidlig Langfredag) kan du i Johan Olav Koss Auditorium i Vikingeskipet få med deg kurset "SOV 1337 - RedBull, Caffeine, Polyphasic sleep", og de som gir kurset har selvfølgelig T-skjorter med "WE LOVE PLAYING WITH SCIENCE" på brystet og "Universitas Osloensis" på ryggen. Oversikten over fredagens (langfredagens) foredrag og aktiviteter fra UiO: TG campus  finner du her.