Reduksjon av forsinkelser på Internett

Av Morten Dæhlen
Publisert 29. mai 2012
Simula research laboratory AS (koordinator), Institutt for informatikk ved UiO og 6 andre partnere har nylig fått tilslag i EU på prosjektet "Reducing Internet Transport Latency" (RITE). Dette er et prosjekt med en samlet ramme på ca. 5 mill. Euro. De seks andre partnerne er University of Aberdeen (UK), Karlstad University (Sweden), Institut Telecom (France), Alcatel-Lucent (Belgia), BT (UK) og Funcom (Norge). Kontaktperson ved Institutt for informatikk er professor Michael Welzl. I Internett finnes det databuffere, eller steder der data mellomlagres på vei fra ett sted til ett annet. Når disse bufferne er store og samtidig fylles opp blir Internett tregt (og i noen tilfeller veldig tregt). Dette er uakseptabelt og særlig for datatrafikk som må gjennom nettet i sann-tid eller nær sann-tid, f.eks. interaktiv video, "online trading" eller "online" dataspill. RITE søker å løse dette problemet; i) ved å lage protokoller som ikke fyller opp bufferne, og ii) utvikle metoder for å kunne bruke buffere som er mindre enn i dag. En naturlig konsekvens av  at prosjektet lykkes med punkt ii) er at størrelsen på bufferne i Internett kan reduseres.