Om det å finne det man er ute etter

Av Morten Dæhlen
Publisert 19. jan. 2012

Jeg var i går på en "workshop" i Tromsø i regi av iAd - et Senter for forskningdrevet innovasjon(SFI) der Microsoft Development Center Norway er vert. Fra næringslivet deltar også Accenture, NetView, Creuna, Funcom, Comoyo og Induct i dette senteret i tillegg til Microsoft.   I tillegg til Institutt for informatikk ved UiO deltar følgende institusjoner fra akademia/universitetssektoren: UNINETT, BI, NTNU, UiT, Cornell, University of Dublin og Simula Research Laboratory. Senteret utvikler metoder, teknologi og verktøy for SØK, dvs. metoder, teknologi og verktøy som gjøre det lettere for oss å finne akkurat den informasjonen vi er ute etter, akkurat der vi er, og så raskt og effektivt som mulig.  Forskere i senteret er også opptatt av bruksaspekter ved søk og hvordan søke-teknologi kan og bør integreres i eksisterende og nye IKT-systemer. Utgangspunktet for søk er å finne det man er ute etter i store (enorme) datamengder. Dette kan være søk i all tilgjengelig informasjon over Internett eller søk i begrensede nettverk og databaser f.eks. innenfor et selskaps egne databaser og systemer. Det vi søker i er tekst i form av tall og bokstaver, digitale bilder eller ulike former for tidsserier (lyd, målinger, video, etc.). I tekster har man tradisjonelt vært opptatt av å finne ord og uttrykk, men man beveger seg stadig videre i retning av å lete etter mening i tekster. I bilder leter man etter bilder som inneholder noe man er interessert i, f.eks. fjelltopper, forsamlinger og ansikter, mens man i tidserier er  opptatt av å finne hendelser (eller "events"). Søk og søkteknologi  handler imidlertid om mer enn det å finne den informasjonen du vil ha; i) informasjonene skal overføres til deg som bruker og dette skal gjøres så raskt og effektivt som mulig, ii) informasjonen skal struktureres, lagres og vises frem slik at den er tilpasset dine behov og iii) søke-teknologien bør helst vite mest mulig om deg som bruker for å gi deg de beste svarene. Dette siste er omstritt (personvern), men allikevel en viktig del av bildet for at du som bruker skal få en best mulig opplevelse når du søker etter "nåla i høystakken".