Materiens innerste hemmelighet

Av Morten Dæhlen
Publisert 10. juli 2012

Gjennom flere tusen år har menneskene gjennom sin nysjerrighet og kreativitet skapt mengder av ny kunnskap og erkjennelse. Vi har kommet langt, men det er fortsatt "uendelig" mye vi ikke vet og ikke kan. Dette gjør forskningen til et fascinerende sted å være!

Hver dag skapes ny kunnskap, og i løpet av de siste ukene har det kommet en særlig stor nyhet fra forskningens arena. Mye tyder på at forskerne på CERN utenfor Geneve har funnet spor av det såkalte Higgsbosonet, også omtalt som materiens innerste hemmelig. Higgsbosonet er trolig den siste brikken i puslespillet som forklarer hvordan verden er bygget opp. Gjennom å studere milliarder av kollisjoner mellom protoner ved hjelp av Large Hadron Collider (LHC) har ATLAS- og CMS-eksperimentene ved CERN altså funnet spor av en partikkel som trolig er Higgbosonet. Navnet på bosonet stammer fra Peter Higgs som i 1964, sammen med en gruppe forsker, fant ut at det måtte være en subatomær partikkel som forklarte hvorfor partikler (f.eks. elektroner) har masse! Nå er det mye som tyder på at denne subatomære partikkelen er funnet - et stort funn fra fysikkens vidunderlige verden.

Les også rektors kommentar til dette gjennombrudden i grunnforsknings historie.