Kristin; tid for et historisk løft for realfagene?

Av Morten Dæhlen
Publisert 26. mars 2012

Tora Aasland er takket av som statsråd for forskning og høyere utdanning. Nå skal Kristin Halvorsen ta over Toras ansvarsområder i Regjeringen. I tillegg har hun allerede ansvaret  for barnehager, grunnskolen og videregående skole. Kristin Halvorsen har en stor oppgave og oppgavene står i kø. Ikke minst må Kristin Halvorsen finne ut hvordan nasjonen Norge skal satse enda mer på realfag. Økt satsing på realfag, om nødvendig på bekosting av andre fag, er helt nødvendig for å oppnå en bærekraftig samfunnsutvikling. Det handler først og fremst om økt rekruttering til realfagene. Det må satses kraftig. Norge kan hvis Kristin og Regjeringen vil;

• Den moderne læreren, og særlig realfagslæreren, må plasseres i sentrum for samfunnsutviklingen.  Vi må bruke penger slik at vi skaffer norsk grunnskole og videregående skole glimrende realfagslærerne - realfagslærere som gode motivatorer, lærere som er mestringseksperter, og lærere som er faglige forbilder. Det handler om å heve statusen til læreryrket noe som  må bety en kraftig prioriering av læreryrket fremfor de fleste andre yrker i staten (etter min oppfatning alle andre yrker). Dette er ikke billig, men det er en god investering.
  • Høyere utdanning innen realfag må gjøres optimalt attraktiv gjennom kontinuerlig og kraftfull opprusting av bygninger og vitenskapelig utstyr, og antall faglærere per student må økes betraktelig ved universiteteter og høyskoler som gir realfagsutdanning på høyt internasjonalt nivå. Dette er ikke billig, men det er en god investering.

Vi som arbeider med høyere utdanning innen realfag kan gjøre mange ting. De tre, etter mitt skjønn, viktigste tingene kan oppsummeres slik; i) gjennom utdanningstøttende forskning på høyt internasjonalt nivå drive kontinuerlig utvikling av innholdet i den realfaglige utdanningen, ii) skape gode læringsmiljøer gjennom kontinuerlig utvikling av undervisning og veiledning (herunder finne gode metoder for å engasjere studentene i egne og felles læringsprosesser), og iii) drive mer systematisk og aktivt formidling i skolen i samarbeid med realfagslærene på alle nivåer. Potensialet er stort og det er grunn til å være optimist; Vi vet at det faktisk finnes mange ungdommer med et godt realfagshode som av ulike grunner velger bort høyere utdanning innen realfag. Kristin; Jeg vet at det gjøres mye for å fremme realfagene, men er du villig til å klinke til med et historisk løft for realfagene i Norge?