Hva skal jeg bli?

Av Morten Dæhlen
Publisert 5. mars 2012

Dette er et spørsmål som tusenvis av ungdommer på tredje året i videregående skole stiller seg i disse dager. Om snaue to måneder, nærmere bestemt 15. april, er fristen for å søke opptak til høstens studier gjennom Samordna opptak.   Det er omlag 1300 ulike studietilbud fordelt på 47 læresteder. Tilbudene er mange, og det er ikke vanskelig å forstå at valget kan være nokså vanskelig for mange.

Når unge mennesker spør om hva de skal studere eller bli er det lett å svare "du må gjøre det du har lyst til" eller "du må følge dine interesser og anlegg".  Dette er vel og bra, men disse svarene mangler én viktig dimensjon, nemlig hva er det samfunnet faktisk trenger av kunnskap og kompetanse i årene som kommer? Jeg er rimelig sikker på at mange foreldre og dyktige rådgivere innenfor og utenfor skolen også snakker om dette, men blir det kommunisert godt nok og riktig slik at unge søkere ser sammenhengen mellom samfunnets behov for kompetanse og deres egne interesser og anlegg?

Samfunnet har et hav av behov og behovene er sammensatt, men alle er enige om den store utfordringen for Norge er at en for liten andel av befolkningen velger å utdanne seg innen naturvitenskap og teknologi. For noen uker siden hadde jeg et innlegg om akkurat dette her på Dærnt´s Corner der jeg beskriver noen årsaker til at det er slik, og hva jeg ser som de viktigste tiltakene for å få flere til å velge utdanning innen naturvitenskap og teknologi i fremtiden.

Det er viktig at  flere med gode karakterer i realfag (unge mennesker med et godt realfagshode) velger naturvitenskap og teknologi i årene som kommer, og det er mange grunnen til å satse på naturvitenskap og teknologi: Her er et par av dem:

  • Sannsynligheten for å få en godt betalt jobb der din utdanning er direkte relevant for den jobben du skal utføre er svært høy, og høyere enn for de fleste andre fagområder.
  • Dersom du er særlig opptatt av å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling vet vi at en svært stor andel av vår tids utfordringer og oppgaver handler om å forstå naturen (i vid forstand) og å finne nye og bedre teknologiske løsninger.

Godt valg den 15. april til alle som nå klør seg i hodet for å finne ut hva de vil bli. Mitt råd; sats på realfag hvis du kan og vil du få med deg det beste innen realfag i Norge - ta en titt på denne hjemmesiden.