Fortsatt stor vekst i søkertallene

Av Morten Dæhlen
Publisert 23. apr. 2012
Til høsten får disse studentene i Ole-Johan Dahls hus selskap av en horde med nye informatikkstudenter.

Tallene fra Samordna opptak (SO) kom i dag og disse viser at interessen for å studere informatikk ved UiO fortsatt er i kraftig vekst. Universitetet i Oslo har samlet historiens høyeste søkertall til høstens opptak, og den økende interessen for informatikk og realfag trekkes frem som særlig positivt i UiOs pressemelding. Omleggingen av studieprogrammene i informatikk fra høsten 2010 gav en økning på anslagvis 30% i antall primærsøkere til informatikk mellom 2009 og 2010. Fra 2010 til 2011 økte antall primærsøkere til bachelorprogrammene i informatikk med 14% (fra 516 til 586) og fra 2011 til 2012 med ytterligere 17% (fra 586 til 688). For informatikkprogrammene betyr dette en samlet økning i antall primærsøkere på  75% siden 2009, altså nesten en dobling i antall primærsøkere på 4 år. Vi er imidertid i en periode der ungdomskullene øker relativt mye, men korrigert for dette vil allikevel økningen i antall primærsøkere fra 2009 til 2012 være godt over 50%. For 2012 betyr dette at informatikkprogrammene nå har 1.65 søker per studieplass mot litt i underkant av 1.5 søker per studieplass for ett år siden. Det er god søkning til alle bachelorprogrammene i informatikk, men det er særlig stor interesse for de to store programmene Informatikk; programmering og nettverk og Informatikk; design, bruk og interaksjon som har henholdvis 270 og 273 primærsøkere til henholdvis 180 og 118 studieplasser fra høsten 2012. Også de to andre programmene ved UiO som har store innslag av informatikk, nemlig Matematikk, informatikk og teknologi og Elektronikk og datateknologi, har også hatt en jevn økning i antall primærsøkere de to siste årene (ca. 9% per år). Når vi også vet at søkertallene til masterprogrammene har økt de siste årene til et gledelig høyt nivå blir det folksomt i Ole-Johan Dahls hus til høsten. Her og her kan dere lese mine kommentarer til søkertallene for henholdsvis ett og to år siden.