Effektiv tilgang til "big data"

Av Morten Dæhlen
Publisert 4. nov. 2012

I næringslivet, så vel som for hele samfunnet, er rask tilgang på informasjon avgjørende for verdiskaping. Viktige forretningsprosessene drives av tilgang på stadig større datamengder og vår evne til, effektivt og nøyaktig, å trekke verdifull informasjon ut av disse dataene. Utfordringen er at analyser som gir tilgang til relevant informasjon fra store datamengder ofte tar uker og måneder. Optique er et EU-finansiert forskningsprosjekt der 6 internasjonalt ledende forskningsgrupper og 4 industribedrifter går sammen om å løse en av vår tids store utfordringer; dvs redusere tiden det tar å hente ut relevant informasjon fra store datalagre/datastrømmer fra uker til timer. Løsningene som foreslås og skal implementeres i Optique-prosjektet representerer et paradigmeskifte i hvordan data kan utnyttes i industriell utvikling.

Partnerne er; Universitetet i Oslo (Norway, coordinator), Oxford University (United Kingdom), Hamburg University of Technology (Germany), Sapienza Università di Roma (Italy), Free University of Bozen-Bolzano (Italy), National and Kapodistrian University of Athens (Greece), fluid Operations AG (Germany), Siemens AG (Germany), Statoil ASA (Norway) and Det Norske Veritas AS (Norway). I Optique-prosjektet skal det utvikles en plattform som  gir en sematisk ende-til-ende forbindelse mellom brukere og dataressurser. Dette muliggjør at brukere rask og effektivt kan formulerer spørringer ved hjelp av kjente språkformuleringer og konsepter, gir sømløs integrering av data distribuert over flere datalagre (herunder håndtering av sann-tids datastrømmer), samt legger til rette for bruk av nye metoder og algoritmer for massiv parallellisering.

Målet er å redusere tiden det tar fra data er tilgjengelig til relevent informasjon kan presenteres, og vi snakker om en reduksjon fra  uker/måneder til timer. Optique-plattformen skal testes og evalueres på to store-skala anvendelser hos henholdsvis  Siemens og Statoil. Hos Siemens skal plattformen brukes for å detektere hendelser på kraftstasjoner basert på datastrømmer fra et stort antall sensorer i anleggene. Daglig produksjon av rådata fra sensorene i kraftstasjonene er i størrelsesorden 30 GB (Gigabyte). Hos Statoil skal plattformen anvendes på geologiske data fra ulike datalagre, og spørringen etter data i denne anvendelsen skal operere på datamengder i størrelsesorden 1000 TB (Terrabyte) og større.  Resultatet av spørringen skal forsyne ulike former for analyse- og visualiseringsverktøy hos Siemens og Statoil.

Optique-prosjektet har en samlet ramme på 14 M€ (112 MNOK), finansieres av det 7. rammeprogrammet i EU og ledes av professor Arild Waaler ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo. Prosjektet startet 1. november 2012 og skal vare i 4 år.  I tillegg til partnerne har Optique et "Advisory board" bestående av representanter fra ledende internasjonale IT-selskaper som IBM, Microsoft. Oracle, Halliburton Landmark og Schlumberger. Den offisielle åpningen av Optique-prosjektet foregår i Auditorium Simula i Ole-Johan Dahls hus onsdag 7. november kl. 10.00.