Spill er ikke bare spill!

Av Morten Dæhlen
Publisert 24. mai 2011

Sammen med Oslo Medtech og Den Norske Dataforening arrangerte vi i dag en seminar om helse og spillteknologi i auditoriet SIMULA. Oslo Business Memo, en nystartet avis for vårt lokale næringsliv, var til stede og bilder fra seminaret finner dere på deres Facebook-side. Konferansen hadde over 100 deltagere, og jeg hadde gleden av å lytte til en serie med flotte foredrag. At spillteknologi tas i bruk utenfor dataspillenes verden har foregått helt siden noen fant ut at datamaskiner kunne brukes til spill, og det var allerede i datamaskinens barndom. I dag fikk vi presentert en rekke eksempler der spillteknologi allerede brukes og potensielt kan brukes i utvikling av produkter innen helsevesenet og for helsefremmende tiltak. Egil Utheim fra Mektron AS snakket om et eksperiment i Drammen (Villa Fredrikke) der de bruker spill for aktivisering av eldre og mennesker som har utviklet demens. Kortversjonen er at det virker, men at man må være nøye med hva man gjør! Mektron AS arbeider forøvrig med utvikling av en robotisert hjelper som kan bidra til at eldre og pleietrengende kan bo lengre hjemme. Spillteknologiske løsninger brukes i dette produktet. Ole Jakob Elle gav en oversikt over Intervensjonssenterets (ved Oslo Universitetssykehus) prosjekter innen robotikk der de også bruker spillteknologiske løsninger. Elle, som også er tilnyttet Institutt for informatikk, viste også fersk video der studenter bruker Kinect til styring av en robot. Microsoft var også tilstede og vi fikk også en lengre presentasjon om Kinect - mye fascinerende teknologi pakket inn i et par små bokser. SimSurgery, som utvikler en treningssimulator for kikkhullkirurgi, gav en presentasjon av deres produkt og utfordringer. Lærdal Medical, som leverer en stor portefølje av produkter og tjenester innen medisin og helse, var også tilstede med en presentasjon. Jeg merket meg spesielt SimCenter, som gjennom ulike former for simulering bidrar til opplæring av mennesker slik at disse blir bedre rustet til å håndtere situasjoner der liv må reddes!

Det mest originale, sett fra mitt ståsted, var imidlertid presentasjonen til administrerende direktør Just Ebbesen fra Østfold sykehus. Nye Østfold sykehus skal stå ferdig i 2014 og de vil bruke spillteknologi ("on-line gaming") for å simulere sykehustjenester der målet er å utvikle et mer kostnadseffektiv og pasientvennlig sykehus. De vil drive tjenesteinnovasjon i en virtuell modell av sykehuset før det settes ut i praksis!

Takk til Oslo Medtech og Den Norske Dataforening for et flott seminar!