Storm på Alnes i Møre og Romsdal, bølger skyller inn over kaia.

Usikker på hva du skal gjøre når det blir i overkant mye vær? Chatboter kan løse flere typer problemer. Foto: Colourbox

Chatboter kan hjelpe deg under ekstremvær

Når et ekstremvær rammer, kan det være vanskelig å vite hva du bør gjøre. Men hjelpen kan være nærmere enn du tror - du har jo alt som trengs i lommen!

Av MNKOM-studentene
Publisert 24. juli 2020

Artikkelen er skrevet av Steffen Almås

Steffen Almås er masterstudent ved Institutt for informatikk. Artikkelen er skrevet som en del av formidlingskurset MNKOM.

Dersom du har henvendt deg til kundeservice de siste årene, er det stor sannsynlighet for at du har møtt en chatbot. Chatboter er programmer som er laget for å besvare spørsmål. Svarene du får, er som regel basert på tidligere samtaler slik at chatboter gjennom erfaring gir best mulig svar.

Til tross for navnet er ikke chatboter kun begrenset til chat. Du har chatboter i smarttelefonen din også, som Siri. Siri bruker primært tale til å kommunisere. Bruken av talebaserte-chatboter øker, og selv barn som ennå ikke har lært å skrive, kan flere av stemmekommandoene til disse chatbotene.

Du kjenner kanskje følelsen: timelange telefonkøer, kun for å få besvart et enkelt spørsmål. Hvorfor er det slik? Hadde det ikke vært bedre å unngå slike køer? Hvorfor snakke med et menneske når du kan snakke med et dataprogram? Hittil er det innenfor kundeservice at chatboter er blitt mest brukt, men den siste tiden har forskere sett på hvordan chatboter kan brukes i andre settinger. En av disse er under ekstremvær.

Uforutsigbare ekstremvær

Ekstremvær kan komme brått på og er ikke nødvendigvis varslet på forhånd. Se for deg at du befinner deg på fjellet om vinteren. Du er på skitur helt alene, sola skinner og himmelen er knallblå. Etter hvert begynner det å skye til, og vindhastigheten øker gradvis. Du går videre, men været blir stadig dårligere. Du kjenner den kalde vinden som skarpe klør mot kinnet ditt. Plutselig er det full snøstorm, og sikten er svært redusert. Hva hadde du gjort i en slik situasjon?

Slike meldinger sendes ut i USA. Men de gir ikke svar på alt man kan lure på.

Når det forekommer ekstremvær i USA, er det vanlig at delstaten sender ut SMS med informasjon om det pågående ekstremværet. Men mottakerne vet ikke nødvendigvis hva de bør gjøre basert på denne SMS'en. Hva om de potensielt rammede har spørsmål? Det er her chatboter kommer inn!

Chatboter uten internett

Det finnes to typer chatboter, de som trenger internett og de som ikke trenger internett. Det er chatboter som ikke trenger internett vi tar for oss her, siden det ikke er noeen selvfølge at de rammede har tilgang til internett under ekstreme værforhold. Chatbotene som ikke trenger internett, må lastes ned før en eventuell hendelse. I fremtiden vil forhåpentligvis chatboter som i dag trenger internett (Siri), ha støtte for offline-funksjonalitet. Dette vil gjøre at internett ikke er nødvendig for å benytte seg av chatboten når ekstremværet inntreffer.

Hvordan kan en chatbot hjelpe deg?

Klimaforskere forteller oss at det vil bli mer ekstremvær i fremtiden. Under selve ekstremværet kan chatboter brukes som rådgivere. For eksempel, gi fakta om det pågående værfenomenet, tiltak som bør iverksettes for å minimere skader på infrastruktur og om det er behov for å flykte eller isolere seg.

Det finnes også andre bruksområder. For noen kan ekstremvær være en psykisk påkjenning, både under og spesielt i ettertid. Chatboter kan derfor brukes som «psykolog» for å ha noen å snakke med. Nyere chatboter kan også tolke ansiktsuttrykk, noe som kan gjøre det lettere for chatboten å ordlegge seg, basert på hvordan de utsatte fremstår emosjonelt.

I fremtiden blir det bare mer og mer ekstremvær, men teknologien blir også stadig bedre. Neste gang du blir tatt på senga av ekstremvær, kan du jo bare spørre Siri om hva du bør gjøre.

LES OGSÅ: Ligger en statlig eiendom i et fareområde for flom? Nå er svaret bare noen klikk unna.

Emneord: MNKOM, AI