Essay: Snikende slange, skjult skilpadde

Naturen kommer gjerne fram til det samme utseendet flere ganger.

Av MNKOM-studentene
Publisert 17. apr. 2016

Naturen kommer gjerne fram til det samme utseendet flere ganger.

Noen arter kan være store som stuebord, men er likevel usynlige for oss fordi de ligner andre arter. Verdens største ferskvannsskilpadde, alligatorskilpadden, ser ut som et forhistorisk beist med kantete skall, nebbformet munn og fingerlange klør. Den blir nesten 70 centimeter lang, veier mer enn 60 kilo og lever i opptil 100 år. I 2014 utførte forskere fra universitetet i Florida DNA-analyser som avslørte at alligatorskilpadden ikke utgjorde én, men tre ulike skilpaddearter. De tre artene ligner hverandre og lever i samme område, men kan ha utviklet seg uavhengig av hverandre i millioner av år. På fagspråk kalles slike arter i forkledning kryptiske arter. To eller flere arter anses som kryptiske hvis de har blitt feilaktig klassifisert som én art. Denne forvekslingen kan true både arter og mennesker.

(…)

Du leste akkurat begynnelsen av essayet til Luka Natasja Olsen, en av MNKOM-studentene denne våren. Vil du lese resten?

Hele teksten finner du her på bloggen hennes, "jordboeren"

Essayet er også publisert i Aftenposten Viten

Emneord: MNKOM