Essay: Nå kan også tante Turid piratkopiere

Popcorn Time gir deg tilgang på filmer og TV-serier helt gratis, så enkelt og smidig at du ikke føler at du gjør noe ulovlig. I virkeligheten kan ikke handlingen skilles fra å bruke ulovlige fildelingstjenester som Pirate Bay.

Av MNKOM-studentene
Publisert 13. apr. 2016

Første gang jeg fikk høre om Popcorn Time var fra en venn som jobber i rettsvesenet. Han anbefalte meg denne nye, ypperlige tjenesten som hadde et stort utvalg av filmer, dokumentarer og TV-serier. Jeg ble nysgjerrig og lastet selv ned Popcorn Time. Ved første øyekast kunne det minne litt om Netflix. Bra design, godt utvalg og med tilhørende teksting til filmene. Totalt sett var det et produkt jeg kunne bli glad i: Kinoaktuelle filmer, helt gratis, rett til sofaen. Hva var haken? Å bruke Popcorn Time var å bryte åndsverkloven.

Vi har blitt vant til å kunne se TV-serier og filmer når og hvor vil vil. I oktober 2015 var det registrert 250 000 norske brukere av Popcorn Time. Flere er klar over at produktet er ulovlig å bruke, men velger å bruke det likevel. Andre igjen vet ikke at bruken er ulovlig.

(...)

Du leste akkurat begynnelsen av essayet til Ida Randine Meland, en av MNKOM-studentene denne våren. Vil du lese resten?

Hele teksten finner du her på bloggen hennes, "Happy person raising one hand"

Emneord: MNKOM