Nåløyets fire kriterier
Bjørn Stensaker, viserektor ved Universitetet i Oslo (UiO), åpnet seremonien da årets meritterte utdannere ble lansert. Han understreket at han snakker om utdannere, ikke undervisere, fordi UiO vil anerkjenne kompleksiteten i utdanningsoppdraget. De meritterte har et helhetsblikk med særlig fokus på studenters læring.
De fire kriterieområdene for meritteringen:
- Fokus på studentenes læring
- En klar utvikling over tid
- En forskende tilnærming
- En kollegial holdning og praksis
For å bli utnevnt til merittert utdanner må søkerne vise til et systematisk og målrettet arbeid med utdanningskvalitet.
Stensaker forklarte at det ikke holder å kunne huke av for enkeltkriterier. De nøye utvalgte må være innovative, teste ut nye ting og tørre å leke, men også jobbe empirisk og systematisk.
Anerkjennelse for ekstraordinær innsats over tid
– De som får denne statusen, får også et institusjonalisert nettverk i UiOs pedagogiske akademi, fremhever Stensaker.
Lisbeth Brevik, leder av UiOs pedagogiske akademi fikk æren av å annonsere de nyutnevnte. Hun trekker frem at alle har et solid fundament i studenters læring og jobber erfaringsbasert med en forskende tilnærming til sin egen undervisningspraksis. Samtidig anerkjenner hun hvor modig det er å sende inn en søknad hvor man skal skryte av seg selv.
– Jeg tror ikke folk forstår at det å sende inn en sånn søknad er å kle seg naken, sier Brevik.
Omid Mirmotahari og de andre utvalgte får nemlig automatisk medlemskap i UiOs celebre Pedagogiske akademi, så lenge de er ansatt ved UiO. Fagmiljøene får også en engangsutbetaling på NOK 50 000 til lokale tiltak som skal fremme utdanningskvaliteten.
Universitetet i Oslos pedagogiske akademi er en kollegial arena hvor et knippe meritterte utdannere formidler, deler, diskuterer og evaluerer utdanning og undervisningspraksis. Videre utforsker de nye ideer i undervisningen, for å sette dem på den utdanningspolitiske agendaen. UiO har utnevnt 15 meritterte utdannere i perioden fra 2020 til 2022.
Les mer om de ni nye meritterte i 2023
Les mer om Universitetet i Oslos pedagogiske akademi her (uio.no)
Vil gjøre det å mestre et fagfelt avhengighetsskapende
Omids meritter
Mirmotahari har fått en rekke utmerkelser for innsatsen sin innen utdanning blant annet:
- Nokuts utdanningskvalitetspris i 2006.
- Beste foreleser ved Institutt for informatikk, MN, UiO i 2009 og i 2013.
- 11 publikasjoner fra forskning på utdanning innen eget fagområde.
På en av parallellsesjonene på årets undervisningskonferanse fikk Omid Mirmotahari og Yngvar Berg delt sine erfaringer fra å implementere spillbaserte læringsstrategier i høyere utdanning. Publikum fikk høre om hvordan Gamification kan bidra positivt både i undervisningen og styrke det sosiale læringsmiljøet.
Bedømmelseskomitéen trekker frem at Mirmotaharis kanskje viktigste bidrag, er arbeidet med å utvikle målbarhet for læring, som henger sammen med arbeidet hans for å inkludere studenter i utformingen av læringsopplevelser.