Oddmund Hoel

Forsknings- og høyere utdanningsminister, Oddmund Hoel delte ut premier til Norges flinkeste realfagselever. Foto: Elina Melteig

Utdanningsminister Oddmund Hoel delte ut priser til Norges flinkeste realfagselever

Vinnerne fra fagsolympiadene i biologi, kjemi og astrofysikk er klare. Disse utgjør landslaget i realfag når Norge skal delta i de internasjonale fagolympiadene.

Av Elina Melteig
Publisert 20. mars 2024

Etter én uke med intens pugging av fag og en avsluttende prøve er Norges flinkeste realfagselever kåret. Vinnerne i hvert fag skal representere Norge i de internasjonale fagolympiadene i løpet av sommeren og høsten. Selve prisen ble delt ut av Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel, og viserektor for utdanning ved Universitetet i Oslo, Bjørn Stensaker.

– Det startet med flere tusen elever over hele Norge som har konkurrert innen biologi, kjemi og astronomi. Nå er det i underkant av 60 av dere, sa Hoel. Dere som sitter her, har med andre ord kjempet dere gjennom litt av et nåløye. Det er utrolig imponerende. Gratulerer til dere alle!

Hoel fortsatte:

– Dere har nå tatt skrittet og blitt med i en konkurranse innenfor fagområder som er svært viktige for fremtiden vår, sa Hoel.

Han understreket at selv om det bare var noen av dem som får representere Norge i de internasjonale finalene, så var alle vinnere:

– Hver og en av dere er vinnere. Og som samfunn er vi alle vinnere med dere på laget. Norge har bruk for dere.

– I hele landet melder bedrifter om at de trenger folk med ulike former for realfagskompetanse. Å velge realfag er derfor ikke bare utrolig spennende, det er også lurt.

Deretter delte Hoel ut diplom til alle deltakerne og premier til vinnerne.

Kjemi

Konkurransen i kjemi har vært arrangert siden 1968, og Norge har vært med siden 1982. Det er nå mer enn 80 land som deltar. Denne runden deltok 1047 elever fra 101 skoler: 589 jenter og 458 gutter. Se nettsiden til kjemiolympiaden her for å se rangeringen over alle elevene og resultatene (pdf).

De fire beste elevene vil få representere Norge i den internasjonale finalen som finner sted 21.- 30. juli 2024 i Riyadh i Saudi-Arabia.

Simen Eilevtjønn fra Sandnes videregående skole

Yuliya Zabelina fra Kongsbakken videregående skole

David Strømme Eikeland fra Sandnes videregående skole

Edvin Alexander Korbi-Lind fra Greåker videregående skole.

Simen Eilevtjønn og Yuliya Zabelina deltok også i konkurransen i 2022/23 og var blant de fire vinnerne det året også.

vinnerne i kjemiolympiaden 2024
Bildet viser vinnerne foran i tilfeldig rekkefølge: Simen Eilevstjønn, Yuliya Zabelina,David Strømme Eikeland, Edvin Alexander Korbi-Lind. Bak i tilfeldig rekkefølge: Sveinung Wijnen Kalvig, Mats Aleksander Larsson, Vetle Tjøstheim Støren, Andreas Hovland Skaane, Olga Konstantinovna Bravikova, Synne Klouman Grundt, Eline Jaccard Buggeland, Viktor Gjerde, Christian Viken-Slåtten Magnus Lind, Sebastian Riibe Berthelsen, Elias Gravdal

Biologi

Det har vært nasjonale biologiolympiader i flere land, men den første internasjonale biologiolympiaden ble holdt i 1990 i Tsjekkia. Biologiolympiaden ble arrangert for første gang i Norge i 2015/2016. I årets konkurranse deltok 1169 elever, fra 95 ulike skoler, og det er ny rekord. De fire beste fra Norge vil få mulighet til å representere Norge i den Internasjonale biologiolympiaden som finner sted i Kazakhstan 7.-14. juli. Les mer om biologiolympiaden på nettsidene deres her.

Jaesung Shin fra Blindern videregående skole

Olav Skaland Johnsen fra Sandnes videregående skole

Thora Lillehaug fra Akademiet Sandvika

Truls Iversen fra Trondheim katedralskole

Jaesung Shin deltok også  i konkurransen 2022/23 og var blant de fire vinnerne det året også.

vinnerne i biologiolympiaden
Foran i tilfeldig rekkefølge: Jaesung Shin, Olav Skaland Johnsen, Truls Iversen og Thora Lillehaug. Bak i tilfeldig rekkefølge:Marcus Stigenberg, Erling Skåre-Vik Mo, Hedda Briskodden, Lars Ivan Sætervik, Lisa Siemgluess, Albert Stefan Vlad, Vilja Fledsberg, Wiktor Kotylak, Doryan Dizdarevic, Lair Hanzen, Vegard Kvilhaug, Emilian Våpenstad Roulet-Dubonnet

Astronomi og astrofysikk

Norsk Olympiade i Astronomi og Astrofysikk er en kunnskapskonkurranse for alle elevene på videregående skoler i Norge som er fascinert av astronomi og vil lærer mer om universet. Konkurransen blir arrangert av Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo, blant andre institusjoner. Første gang Norge deltok i International Olympiad on Astronomy and Astrophysics (IOAA) var i 2019/2020. IOAA ble etablert internasjonalt i 2007, da med 21 deltagende land. Nå er det mer enn 50 land som deltar.

De som skal representere Norge i den internasjonale konkurransen velges ut gjennom tre runder med tester i Norge. De 21 beste elevene fra den nasjonale runden blir invitert til å delta i en intensiv finaleuke ved Universitetet i Oslo. De 5 vinnerne får tilbud om å delta i den internasjonale olympiaden som i år inntreffer i Brasil 17. - 26. august.

Les mer om olympiaden og resultatene  i astronomi og astrofysikk her.

1. Andrew Wang fra Oslo International School

2. Fredrik Breirem Neumann fra Elvebakken videregående skole

3. Jens Teigen Fresvig  fra Thora Storm videregående skole

3. Mikkel Mæhlum Farner fra Roald Amundsen videregående skole

5. Lars-Martin Brukbæk Gihle fra Blindern videregående skole

5. Tereza Strbkova fra Fosen videregående skole

Jens Teigen Fresvig og Mikkel Mæhlum Farner fikk delt tredjeplass. Lars-Martin Brubæk Gihle og Tereza Strbkova fikk delt femteplass. Fredrik Breirem Neumann deltok  i konkurransen i 22/23 og var en del av det norske laget som representerte Norge i Polen i den internasjonale finalen det året.

vinnerne i astronomiolympiaden 2024
I tilfeldig rekkefølge: Jens Teigen Fresvig, Axel Magnus Stellander, Ricardo Sonda Guiraudeli, Swara Santosh Dalal, Fredrik Breirem Neumann, Mari Sandtrø, Andrew Wang, Lars-Martin Brubæk Gihle, Oriana Joy Philips Pereira, Aila Gasal, Tereza Strbkova, Sigurd Svorkmo Lundberg, Mikkel Mæhlum Farner, Markus Megard Grønli, Thea Løkebø, David Eikeland Strømme, Nataniel Skjøndal – Bar, Adrian DeGendt, Mario Petosic, Kassander Holmgreen Auve, Seungbean Sohn, Marius A.H. Røkke.

Emneord: Kortnytt, Kjemi, Biovitenskap, Astrofysikk