Foto: Lena Merete Tallaksen, professor i hydrologi ved Institutt for geofag mottar IAHS-UNESCO-WMO International Hydrology Prize for 2024. Foto: Gunn Kristin Tjoflot/UiO

Professor Lena M. Tallaksen tildelt prestisjetung hydrologipris

Norsk hydrologi-forsker, Lena M. Tallaksen, er tildelt International Hydrology Prize 2024. Hun er første norske mottaker av prisen.

Av Gunn Kristin Tjoflot/UiO
Publisert 17. juni 2024

Den internasjonale prisen innen hydrologi – IAHS-UNESCO-WMO International Hydrology Prize – deles ut årlig av International Association of Hydrological Sciences (IAHS), UNESCO og World Meteorological Organization (WMO). Prisen er delt og går til to personer som har gitt enestående bidrag til hydrologisk vitenskap. Prisen består av to medaljer; Dooge-medaljen og Volker-medaljen.

Lena Merete Tallaksen, professor ved seksjon for geografi og hydrologi ved Institutt for geofag, mottar årets International Hydrology Prize 2024 og Dooge-medaljen.

Økt forståelse av ekstreme værhendelser

Den UiO-baserte professoren er tildelt prisen og Dooge-medaljen som en anerkjennelsen av hennes fremragende og viktige bidrag til å ta den hydrologiske forståelsen av ekstreme værhendelser til nye fronter for å forbedre våre samfunn, melder IAHS (International Association of Hydrological Sciences) på sine nettsider.

Foto: The International Hydrology Prize medal. Foto: IAHS
The International Hydrology Prize medal. Foto: IAHS

Tallaksen er den første norske prismottageren av 'International Hydrology Prize', en anerkjent utmerkelse som har blitt tildelt vitenskapsfolk innen hydrologi årlig siden 1981.

Den internasjonale hydrologiprisen: Dooge-medaljen og Volker-medaljen tildeles  vitenskapsfolk, som har bidratt med fremragende prestasjoner innen hydrologisk forskning. Dooge-medaljen gis til grunnleggende bidrag til hydrologisk vitenskap.

Les mer om tildelingen av prisen på IAHSs nettsider.

Prisutdelingen vil finne sted i Florianópolis, Brasil, på konferansen for IAHS og den brasilianske foreningen for vannressurser (ABRHidro), 4. til 7. nov. 2024.

Om International Hydrology Prize

Prisen ble etablert i 1981, og tildeles av International Association of Hydrological Sciences (IAHS)UNESCO og World Meteorological Organization (WMO). Fra 2014 har den blitt delt ut som to medaljer: Dooge-medaljen og Volker-medaljen. Begge gis til fremragende prestasjoner fra vitenskapsfolk innen hydrologi. Les mer om prisen.

Emneord: Kortnytt, Geofag