Mennesker i samtale

Minister Oddmund Hoel besøkte Institutt for teoretisk astrofysikk for å markere tildelingen av FRIPRO-midlene. Her i samtale med forsker Unni Fuskeland og leder for Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.  Foto: M. D'Angelo/UiO.

Fire prosjekter ved MN-fakultetet får FRIPRO-midler

– Forskerne som får støtte til sine prosjekter spiller i eliteserien, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel.

Av Gina Aakre
Publisert 19. juni 2024

Denne uken fikk 21 forskningsprosjekter i Norge tildelt 216 millioner kroner. Alle prosjektene holder en svært høy vitenskapelig kvalitet ifølge Forskningsrådet som deler ut midlene.

Universitetet i Oslo får flest nye prosjekter, og en fjerdedel av potten. MN-fakultetet får midler til fire nye prosjekter og totalt 43,5 millioner kroner:

Andrej Kuznetsov ved Fysisk institutt får 12 millioner kroner til prosjektet Disorder Induced ordering in Gallium Oxide.

Unni Irene Fuskeland ved Institutt for teoretisk astrofysikk får 12 millioner kroner til prosjektet Imaging the Big Bang through gravitational waves with LiteBIRD.

Kenneth Hvistendahl Karlsen ved Matematisk institutt får 11,5 millioner kroner til prosjektet NASTRAN: Numerical Analysis of STochastic tRANsport.

Alle under tildelingen til erfarne forskere.

I tillegg får José Cerca ved Institutt for biovitenskap 8 millioner kroner til prosjektet IslandParadox - Unraveling the Paradox of Genetic Diversity in Isolated Oceanic Lineages under tildelingen for forskerprosjekt i tidlig karriere.

Endringer i FRIPRO-tildelingene

– Tildelingen fra Forskningsrådet er litt i underkant av det vi forventet, men heller ikke dårlig nå når det er færre søknader og fremfor alt færre dårlige søknader enn før, sier forskningsdekan ved MN-fakultetet Bjørn Jamtveit.

Forskningsrådet har innført tiltak for å få opp tilslagsprosenten på FRIPRO skriver de i en pressemelding. Høsten 2023 ble det innført løpende søknadsmottak og -behandling. Dermed kan søknader sendes inn hele året. Det ble også innført karantene for søknader som scorer under et visst kvalitetsnivå for å redusere ressursbruk på søknadsskriving.

­– Det er positivt at Forskningsrådet får færre og bedre søknader, men vi ser at antall søknader totalt fra oss har droppet ganske mye. Kanskje er dette fordi vi nå ikke har en bestemt tidsfrist for å søke, og skyver søknadsskrivingen foran oss. Dette må vi i så fall gjøre noe med. Vi må kanskje vurder interne tidsfrister om det ikke endrer seg, avslutter Jamtveit.

Det vil bli ytterligere tre Fripro-tildelinger i løpet av dette året.

Emneord: Kortnytt