Professor Stenseth

Professor Nils Chr. Stenseth blir medlem av EMBO. Foto: Gina Aakre

UiO-professor Stenseth blir medlem i prestisjetung organisasjon

Nils Chr. Stenseth blir tiende norske medlem av EMBO, The European Molecular Biology Organization.

Av Gina Aakre
Publisert 4. juli 2023

Medlemskap i EMBO tilbys ledende forskere innen livsvitenskap etter grundig fagfellevurdering.

– Det er en stor ære å bli valgt inn som det tiende norske medlemmet i EMBO, sier Stenseth selv.

– Dette er en internasjonal anerkjennelse av det arbeid jeg har lagt ned i å integrere molekylære teknikker og genomikk i økologi.

Dette er arbeid Stenseth har gjort både gjennom egen forskning og som leder av Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES) ved Institutt for biovitenskap ved UiO.

En av 69 nye medlemmer

EMBOs mål er å fremme forskning innen livsvitenskap og tilrettelegge for internasjonal utveksling mellom forskere. I år er 69 forskere nyvalgt som medlemmer og assosierte medlemmer av EMBO.

– Årets vinnere anerkjennes for bidrag som spenner over spekteret av biovitenskapelig forskning, inkludert arbeid som gir ny kunnskap om immunsystemet og avansert forståelse av sansene våre. Samt forskere som har tilrettelagt innovative tilnærminger til vaksineutvikling, skriver EMBO i en pressemelding.

Stenseth blir den tiende norske forskeren som står på EMBOs medlemsliste. Norske medlemmer fra tidligere er Erik Boye, Gareth Griffiths, Hans Krokan, Edvard Moser, May-Britt Moser, Kirsten Sandvig, Anne Simonsen, Kirsten Skarstad, Harald Stenmark. Avdøde Jacob B. Natvig var også medlem.

Emneord: Kortnytt, Biovitenskap