Deltakerne på biologiolympiaden

Fra venstre: Ida Nielsen, Pernille Eidesen, Jaesung Shin, Karoline Ravlo-Losvik, Albertine Tveit, Simon Kline. Foto: privat.

To norske bronsemedaljer i biologi – ny rekord

350 elever fra 75 land deltok i biologiolympiaden hvor to norske elever fikk bronsemedaljer for sine prestasjoner.

Av Elina Melteig
Publisert 14. aug. 2023

Under den internasjonale biologiolympiaden i sommer fikk de tre norske elevene praktiske og teoretiske prøver. Nivået på prøvene ligger langt utenfor det som er pensum på videregående. Likevel klarte to av elevene å få bronsemedalje.

– Vi er ekstremt stolte over prestasjonen til de norske deltagerne i år. Med to bronser har vi en ny norsk rekord i den internasjonale konkurransen og vi er på samme nivå som de andre nordiske landene. Den internasjonale konkurransen er på et ekstremt vanskelig nivå, så det at vi har fått to bronsemedaljer med kun tre deltagere er en enorm bragd, sier Simon Hasselø Kline, som er koordinator for Biologiolympiaden i Norge.

Det er Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo som har tatt ansvar for at det arrangeres en fagolympiade i biologi i Norge. Det gjør at Norge stiller med et landslag i biologi i den internasjonale olympiaden. Institutt for biovitenskap har også tatt ansvar for at landslaget får trening og opplæring i forkant av konkurransen.

Ny norsk rekord

Prestasjonen til de tre elevene fra Norge er ny rekord. Aldri før har landslaget i biologi prestert så godt. Det var Jaesung Shin fra Blindern Videregående skole og Karoline Ravlo-Losvik fra Nadderud videregående skole som fikk bronsemedaljer.

I tillegg deltok Albertine Tveit fra Arendal videregående skole. Ahmad Sadek, fra Hamar katedralskole, skulle også ha deltatt, men ble dessverre forhindret.

Nye sjanser for elever som vil delta

Den nye runden med biologiolympiader vil starte i begynnelsen av oktober 2023. Mer informasjon om konkurransen finner du på hjemmesiden til Biologiolympiaden.

Emneord: Biovitenskap, Kortnytt