UiO-forsker samarbeider med nobelprisvinneren i kjemi

Av Bjarne Røsjø
Publisert 9. okt. 2019
Professor Stanley Whittingham
Stanley Whittingham er en av årets tre nobelprisvinnere i kjemi. Foto: Jonathan Cohen, Binghamton University.

Årets nobelpris i kjemi går til tre forskere som har ledet utviklingen av de oppladbare lititumionbatteriene. – Stanley Whittingham har vært en viktig drivkraft og en stor inspirasjonskilde for alle oss som driver med materialforskning og nye energiteknologier, kommenterer UiO-forskeren Sabrina Sartori.

Årets nobelpris i kjemi ble utdelt 9. oktober til forskerne John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham og Akira Yoshino. De tre forskerne får prisen for sitt arbeid med å utvikle lette, oppladbare og kraftige litiumion-batterier, som nå brukes i alt fra mobiltelefoner til bærbare datamaskiner og elektriske biler.

Disse batteriene kan også lagre betydelige mengder energi fra sol- og vindkraft, noe som muliggjør et fremtidig samfunn fritt for fossile drivstoffer. Dette er den 111. nobelprisen i kjemi, og prisen er på ni millioner svenske kroner.

– Jeg kjenner Stanley Whittingham godt etter at vi i flere år har vært samtidige medlemmer i redaksjonsrådet for den kvartalsvise energispalten – Energy Quarterly – i MRS Bulletin. Dette er et tidsskrift som fokuserer på materialforskning og utgis av Cambridge University Press, forteller Sartori.

Sabrina Sartori, Institutt for teknologisystemer
UiO-forskeren Sabrina Sartori har samarbeidet med årets prisvinner i en årrekke. Foto: Bjarne Røsjø, UiO.

Sabrina Sartori er materialforsker og leder Seksjonen for energisystemer ved UiOs Institutt for teknologisystemer på Kjeller.

Grunnlaget for utviklingen av litiumion-batteriet ble lagt allerede under oljekrisen på 1970-tallet. Stanley Whittingham arbeidet da med å utvikle metoder som kunne føre til energiteknologier uten bruk av fossile drivstoff. Han begynte å forske på superledere og oppdaget et ekstremt energirikt materiale, som han brukte til å lage en nyskapende katode i et litiumbatteri.

– Gjennom sitt arbeid har disse tre forskerne skapt de rette forutsetningene for et trådløst og fossilt, drivstoff-fritt samfunn, heter det i det svenske Nobel-instituttets offisielle begrunnelse for tildelingen.

Les mer om årets nobelpris:

Nobelstiftelsens pressemelding om årets kjemipris: De skapade en laddningsbar värld.