Bli med på å gi navn til et solsystem

Hvis du ikke synes navnene HD 68988 og HD 68988 b er mye å skryte av, har du sjansen nå. Norge har fått i oppgave å navngi et solsystem som befinner seg i stjernebildet Store Bjørn.

Av Wenche Willoch
Publisert 24. sep. 2019
Jupiter (t.v.) og eksoplaneten HD 68988 b
Eksoplaneten HD 68988 b til høyre, sammenlignet med Jupiter. Illustrasjon: NASA

Store Bjørn ligger i galaksen vår, og har du ikke hørt om det, kjenner du kanskje til Karlsvogna, som er et mindre stjernebilde og en del av Store Bjørn. Stjernen og en planet i dette solsystemet har foreløpig bare kjedelige katalognavn, men nå er det rett og slett mulig å få satt sitt stempel på himmelen.

Som en del av sitt 100-års jubileum organiserer International Astronomical Union (IAU) en global kampanje som lar alle land i verden gi et navn til en valgt eksoplanet (en planet utenfor vårt solsystem) og dens vertsstjerne.  Norge er tildelt HD 68988 b, som er katalognavnet på en gassgigant som går i bane rundt en G-type stjerne med katalognavn HD 68988.

Ubegripelig langt unna

Funnet av planeten ble kunngjort i 2001. Skulle du prøve å reise dit med bil, ville det ta to millarder år, mens et jetfly ville nå fram på bare 222 millioner år. Om du klarte å reise med lysets hastighet, ville du brukt bare 200 år, skriver NAROM.

Hver nasjons utpekte stjerne er synlig fra det landet som velger navnet, og den er tilstrekkelig lys til å kunne observeres gjennom små teleskoper. Nesten 100 land har allerede meldt seg på for å organisere nasjonale kampanjer som vil gi publikum muligheten til å stemme.

Målet er å skape bevissthet om vår plass i universet og å reflektere over hvordan jorden potensielt ville bli oppfattet av en sivilisasjon på en annen planet.

Dette er andre gang en kampanje bidrar til å navngi stjerner og eksoplaneter. Den første NameExoWorlds-kampanjen gikk av stabelen i 2015 og ga navn til 31 eksoplaneter i 19 planetariske systemer.

Sett norsk natur på stjernekartet

Ut september er det barn og unge som skal komme med forslag – innenfor temat "norsk natur". Deretter blir ti nominert, og fra 7. oktober til 7. november kan hvem som helst stemme på disse. Her kan du lese mer om reglene eller gi din stemme.

De globale resultatene blir kunngjort i desember 2019.