Anne Gerd Granås

Anne Gerd Granås er Årets farmasøyt

Professor Anne Gerd Granås ved Farmasøytisk institutt ble kåret til Årets farmasøyt 2019 under markeringen av Verdens farmasøytdag 24. september.

Av Wenche Willoch
Publisert 27. sep. 2019

Granås sa at hun iblant savnet tiden som masterstudent, da hun jobbet med rotter som oppførte seg akkurat som forventet. Likvel ble det etterhvert samfunnsfarmasi som lokket, nærmere bestemt ble hun "forelsket" i faget under en konferanse om blant annet pasientrådgivning for 26 år siden, ifølge Farmatid.

— Da hadde jeg gått tre år på Blindern, og jeg hadde ikke snakket med en pasient, ikke sett  en pasient, aldri sett en bivirkning og aldri egentlig sett et ferdigpakka legemiddel. Det gikk som det måtte gå. Jeg fikk mye pepper, sier hun, og minnes at veilederen hennes sa "You have to work on your counseling skills, Granås".

Årets farmasøyt er en pris som deles ut av Norges Farmaceutiske Forening. I begrunnelsen skriver juryen blant annet:
"Anne Gerd Granås tildeles prisen for sitt drivende engasjement for samfunnsfarmasi, og for hennes aktive rolle med å anvende forskning til å stadfeste helsevesenets og farmasøytens forpliktelse til økt pasientsikkerhet gjennom bedre legemiddelbruk."

De beskriver henne også som en samfunnsfarmasøytisk drivkraft som setter fokus på faget og knytter det opp mot pasientomsorg i praksis.

Er du interesssert i forskningsnyheter om realfag og teknologi: Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt

Emneord: Farmasi