Anja Røyne har vunnet Brageprisen

Anja Røyne, som er forsker ved Fysisk institutt, har vunnet Brageprisen for sin bok Menneskets grunnstoffer.

Av Wenche Willoch
Publisert 23. nov. 2018
Anja Røyne med boka
Anja Røyne med boka Menneskets grunnstoffer. Foto:  Hilde Lynnebakken /UiO.

Anja Røyne, som er forsker ved Fysisk institutt på UiO, har vunnet Brageprisen for sin bok Menneskets grunnstoffer.

Røyne vant Åpen klasse, som i år gis til en populærvitenskapelig bok for voksne og barn/ungdom.

Dette er fra juryens begrunnelse:

"Anja Røyne har en original vri når hun skriver bok om selve byggeklossene som vi og hele verden er laget av. Med spørsmål som «kan vi gå tomme for jern?» og «finnes det nok sand?» ledes leseren inn i diskusjoner om verdens ressurser på mikro- og makronivå, og hvordan alt henger sammen i universet. Fysikeren skriver i et tydelig språk, hele tiden med en uredd evne til å gå inn i de store spørsmålene som angår oss alle, noe som løfter boken opp til et eksistensielt nivå, samtidig som hun forbinder fysikk med leserens dagligliv. Boken starter og slutter med verdensrommet, der grunnstoffene kom fra, og der vi muligens kan hente ressurser en gang i en fjern fremtid. Men samtidig er boken trygt forankret på vår egen planet, og har som budskap å forklare hvordan vi må ta vare på den kloden med de grunnstoffene vi har. Slik gjør den atomfysikk direkte relevant for leseren, og dette er blitt en bok som elegant forener de minste partiklene med de største spørsmålene."

— Boka er egentlig ikke en dommedagsprofeti, den handler mest om alt det fantastiske vi har fått til gjennom historien, sa Røyne da Titan intervjuet henne om boka: Gir ut bok om grunnstoffene vi bruker – og selv er laget av.

Røyne var ikke den eneste ved UiOs MN-fakultet som kunne vinne: Nominert til Brageprisen og til Språkprisen