UiO-professor med i panel for kommende IPCC-rapport

FNs klimapanel har nylig offenliggjort forfatterpanelene for arbeidet med den kommende Special Report on the Ocean and Cryosphere in a Changing Climate. Fra UiO vil professor i geomatikk Andreas Max Kääb bidra.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 18. aug. 2017
Professor Andreas Max Kääb

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) offentliggjorde nylig hvem som skal være forfattere for den kommende klimarapporten Special Report on the Ocean and Cryosphere in a Changing Climate (SROCC).

En av dem som skal delta som 'Lead author', er professor Andreas Max Kääb ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Kääb vil inngå i forfatterpanelet for kapittel 6 sammen med forskere og eksperter fra hele verden. Han er en av fire norske forskere som skal delta i arbeidet med rapporten.

I alt 101 eksperter fra hele 41 land er invitert til å starte arbeidet med rapporten, melder IPCC. Den er planlagt ferdig i september 2019.

Endringer i bremasse på global skala

Kääb, som er professor i geomatikk, har i en årekke vært sentral i forskningen på isbreer, massebalanse og relaterte naturfarer på global skala, særlig isbreer i Himalaya. Han bruker satellittbilder og metoder for fjernmåling for å måle endringer i breers størrelse og bremasse forårsaket av klimaendringer og for å evaluere naturfarer og katastrofer som følger av disse forandringene.

Kääb er også prosjektleder for et ERC Advanced grant prosjekt, 'Global Glacier Mass Continuity (ICEMASS)'.

Interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook.