Hedvig Nordeng og Morten Dæhlen

Titan-prisen 2017 til Hedvig Nordeng

Titan-prisen ble fredag 15. desember utdelt for første gang, til en forsker som har gjort en uvanlig og fremragende innsats med å fortelle om forskningen ved MatNat-fakultetet. Prisvinneren ble professor Hedvig Nordeng ved Farmasøytisk institutt.

Av Bjarne Røsjø
Publisert 15. des. 2017
Hedvig Nordeng, Morten Dæhlen

MatNat-fakultetets nettavis Titan ble lansert i desember 2015, og i forbindelse med toårsjubileet i 2017 bestemte redaksjonen at det skal utdeles en årlig pris til en forsker som har gjort en spesiell innsats når det gjelder å formidle og kommunisere om forskningen ved fakultetet. Det kom inn et tosifret antall forslag til prisvinnere, men én av de foreslåtte var i en klasse for seg: Nemlig professor Hedvig Nordeng.

Trekker fram andre forskere

Titan-redaksjonen har, i løpet av de to årene som er gått siden starten, møtt og intervjuet anslagsvis 250 forskere som både leverer forskning av ypperste klasse og er flinke til å fortelle om hva de holder på med.

– Dette hadde ikke vært mulig uten gode samarbeidspartnere, ikke minst forskere som hjelper redaksjonen med å finne fram til de interessante sakene. Gjennom Titan-prisen ønsker vi å hedre de aller beste av disse formidlerne, sier Titan-redaktøren Gunhild Merete Haugnes.

MatNat-fakultetets dekan, Morten Dæhlen, leste opp juryens begrunnelse og fortalte at årets pris går til en forsker som har bidratt vesentlig til at Titan har fått til mer enn noen kunne ventet på forhånd. Prisvinneren er nemlig ikke bare opptatt av å fortelle om egen forskning, men er også flink til å trekke fram andre forskere både ved eget institutt og ved fakultetet som helhet.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg oss på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.

Glødende opptatt av faget

– Prisvinneren er også glødende opptatt av faget sitt. Hun er en svært ivrig formidler og kommunikatør av forskningen. I tillegg er hun kreativ og oppfinnsom også når det gjelder å tenke på bilder og illustrasjoner. Dessuten lager hun som regel egne mediestrategier for å lansere viktige funn, og dermed lykkes hun godt med å få sakene spredd i medier, fortalte Dæhlen.

Titan, 2 år

Professor Hedvig Nordeng takket for prisen, som består av et diplom og en bukett blomster.

– Det har vært en ren glede å samarbeide med dere i Titan-redaksjonen, siden dere både forstår forskningen og er veldig flinke til å skrive om det vi holder på med, sa Nordeng.

Titan-redaktøren Gunhild Merete Haugnes forteller at hun møtte Nordeng første gang høsten 2014, under en rundtur på instituttene for å bli kjent med forskningen.

– Da jeg på et senere tidspunkt spurte om å lage et forskerprofil-intervju, stilte Nordeng mer enn gjerne opp. Jeg pleier ofte å spørre forskerne på forhånd om de har en ide om et sted hvor vi kan få tatt noen kule bilder. Men det trengte jeg ikke spørre om, det hadde hun allerede tenkt ut selv. Dermed dro vi til Frognerparken og fant en av steinskulpturene som fremstiller et foster – en svært god illustrasjon av hva hun forsker på, forteller Haugnes.

Emneord: Farmasi