Foto: UiO/Yngve Vogt

Tone Gregers hylles for sin forskningsbaserte undervisning. Foto: UiO/Yngve Vogt

Tone Gregers får Olav Thon-pris for undervisning som utmerker seg

Førstelektor Tone Gregers ved UiO får Olav Thon Stiftelsens nasjonale pris for 2022. – Det er veldig stas, sier Gregers.

Av Gina Aakre
Publisert 13. jan. 2022

Gregers får prisen fordi hun er en fremragende underviser som søker å utvikle seg selv som universitetslærer til det beste for studentenes læring.
– Hun utmerker seg særlig i sin forskende tilnærming til undervisning og legger stor vekt på å kunne dokumentere og analysere hva som gir best effekt i læring, skriver juryen. Gregers har allerede satt dype spor etter seg i undervisningen i biologi og på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet ved UiO heter det i begrunnelsen.

For Gregers betyr det å ha en forskende tilnærming til undervisningen flere ting.

– Det ene er å holde meg oppdatert på utdanningsforskning og forsøke å se det i sammenheng med min egen undervisning. Det andre er å hele tiden ha forskerbrillene på når jeg underviser selv. Når klarer jeg å legge til rette for læring? Når klarer jeg det ikke? Og Hvorfor? Som underviser er man hele tiden i utvikling, og det er alltid noe som kan bli bedre, sier Gregers til Titan.uio.no.

– Å ha en forskende tilnærming til undervisningen er derfor viktig for meg, fordi det gir meg mulighet til å bli en bedre lærer, rett og slett, sier Gregers som har doktorgrad i cellulær immunologi.

Hun har i flere år forsket på de molekylære mekanismene som ligger til grunn for hvordan immunforsvaret fungerer og er førstelektor ved Kompetansesenter for Utdanning i Realfag og Teknologi (KURT) ved UiO.

I 2021 fikk Tone Gregers status som merittert underviser ved UiO.

Olav Thon Stiftelsen besluttet å dele ut én internasjonal forskningspris og tre nasjonale priser for fremragende undervisning i høyere utdanning for 2022.
Vinneren av den internasjonalen forskningsprisen for 2022 er Anders M. Dale Universitetet i California, San Diego, USA, og professor II ved Universitetet i Oslo. Han tildeles prisen på bakgrunn av sin utstrakte forskning innen nevrologi, særlig i studier av hjernens funksjoner, aldersrelaterte endringer i hjernen og derved for fagområdet gerontologi.

Emneord: Kortnytt