podkast

Anne Brugård og professor John Christian Ottem snakker om matte og jul.

Lyst på en julekalender med matematisk innhold?

I podkasten til matematikkstudenten får vi lære at enkle problemer om appelsiner, julegaver og nisser også kan ha mye med dyp matematikk å gjøre.

Av Gina Aakre
Publisert 28. nov. 2022

Matematikkstudent Anne Brugårds ukentlige podkast Kalkulus med Anne og gjengen kommer som julekalenderspesial fra 1. desember. Hver dag i desember fram til jul kommer det én episode der Brugård og professor John Christian Ottem deltar. Det loves juleprat, morsomme mattenøtter og innføring i interessante konsepter som går litt utover vanlig pensum.

– En av nøttene vi snakker om handler om 15 smånisser på Nordpolen som kjører hver sin snøscooter på en sirkulær bane. Hver snøscooter har ikke nok bensin til å kjøre én hel runde rundt banen, men til sammen har smånissene nok bensin. Nøtten går ut på å vise at én av smånissene kan klare å kjøre én runde rundt banen, forteller podkastvert Anne Brugård.

Podkasten «Kalkulus med Anne og gjengen» lages for studenter som tar emnet MAT1100 Kalkulus. Emnet er det første matematikk-kurset for de fleste realfaglige studieprogrammene ved UiO. I julekalenderspesialen har Brugård og professor Ottem lagt vekt på at lytteren skal kunne følge episodene uten så mye forkunnskaper i matematikk.

– Du skal ikke trenge å studere matematikk for å synes at julekalenderen er gøy å høre på, sier Brugård.

Her finner du podkastepisodene.

Emneord: Kortnytt, Jul