Realfagslektorer for fremtidens skole

Fremtidens skole trenger faglig sterke lektorer med solid digital kompetanse.

Av Solveig Kristensen og Morten Dæhlen, Morten Dæhlen
Publisert 20. mars 2018

Fremtidens skole trenger faglig sterke lektorer med solid digital kompetanse.

Universitetet i Oslo (UiO) utdanner fremtidens realfagslærere som er sterke i både realfag og pedagogiske fag. Lektorprogrammet i realfag ruster morgendagens realfagslærere for fremtidsskolen ved å legge beregninger i utdanningen. Dette tilbudet, som UiO har bygget opp over flere år, er unikt.

Faglig kraft og pedagogisk styrke

Lektorprogrammet er et femårig masterstudium. Det faglige innholdet bygger på UiOs styrker innen realfag og teknologi, fagdidaktikk og pedagogikk. Det er ni studieløp i vår utdanning. Her kan studentene fordype seg i matematikk kombinert med fysikk, kjemi, naturfag eller geofag/geografi, eller i ulike kombinasjoner av biologi, kjemi og naturfag. Alle studentene får 100 dager praksiserfaring fra ungdomsskole og videregående skole i løpet av studiet.

Programmering og bruk av beregningsmodeller tilpasset den faglige fordypningen innføres allerede første semester, og følges opp i det videre studieløpet. Nyutdannede lektorer blir på denne måten i stand til å møte en skolehverdag som stiller høye krav til kompetanse i bruk av digitale metoder og verktøy i fagene.

Nye læringsformer og breddekompetanse

Alle våre utdanninger vektlegger evne til kritisk refleksjon og analyse, samarbeid mellom studenter, trening i presentasjonsteknikk og formidling av fag. Læringsformer som aktivt involverer studentene er tatt i bruk for å legge til rette for dette, og lektorstudentene skoleres i tillegg i fagdidaktisk metode. Koblingen mot forskning innen realfag, fagdidaktikk og pedagogikk står sentralt, og de siste tre semestrene av studiet er viet masteroppgaven og emner relatert til denne.

Etterspurte kandidater

Våre lektorstudenter i realfag er svært etterspurte i videregående skole og på ungdomstrinnet, i tillegg til i voksenopplæringen. Kombinasjonen av realfaglig fordypning, pedagogisk-/didaktisk skolering og digital kompetanse gjør kandidatene svært attraktive også i næringslivet og i bredden av norsk arbeidsliv.

Les om de andre realfagene ved UiO:

  • Kjemi og biokjemi: Kjemi er grunnleggende for bærekraftig samfunnsutvikling
  • Farmasi: Fremtidens legemiddeleksperter
  • Materialvitenskap for energi- og nanoteknologi: Fornybar energi er en vesentlig del av løsningen
  • Biovitenskap: Fremtidens biologer har digital kompetanse
  • Fysikk og astronomi: Fra verdens minste bestanddeler til galaksenes runddans i verdensrommet
  • Elektronikk, informatikk og teknologi: Det er elektronikk overalt, og mer elektronikk blir det i fremtiden
  • Matematikk med informatikk: Matematikk former fremtiden
  • Matematikk og økonomi: Fremtidens økonomer er gode matematikere
  • Geologi og geografi: Fremtidsrettet kunnskap om jorda
  • Geofysikk og klima: Fremtiden krever økt forståelse for klimautviklingen
  • Informatikk: Digital økonomi og ledelse: Fremtidens ledere har solid digital kompetanse
  • Informatikk: programmering og systemarkitektur: Fremtidens løsninger er avhengig av robust programvare
  • Informatikk: design, bruk, interaksjon: Design av fremtidens produkter og løsninger krever digital kompetanse
  • Informatikk: språkteknologi: Med digital kompetanse og språkferdigheter inn i fremtiden
  • Informatikk: robotikk og intelligente systemer: Roboter er her, og de blir en stor del av vår fremtid
  • Masterprogrammene: Realfag og teknologi for fremtiden