Image
""

Perseverance i arbeid på Mars, slik NASA ser det for seg.

Norsk georadar lander på Mars torsdag

UiO-professor Svein-Erik Hamran har utviklet radaren på NASAs rover Perseverance.

Litt før klokken 22 norsk tid torsdag lander NASAs nye rover Perseverance på Mars. Du kan følge nedtellingen her. Perseverance skal lete etter spor av tidligere liv på den røde planeten.

Perseverance

Roverens oppgave er å lete etter spor av liv på Mars.

Steinprøver skal tas og lagres på Mars’ overflate før de hentes ned til jorden i 2028-2030.

Rimfax-radaren på roveren skal analysere de ulike geologiske lagene i bakken for å finne ut hvor det er lurest å ta prøver.

Det overordnede målet med NASA-ekspedisjonen er å klargjøre for mennesker på planeten Mars.

Til dette arbeidet har roveren fått montert inn den norske georadaren Rimfax, som skal styres fra ganske nye CENSSS (Center for Space Sensors and Systems) på UiO.

– Vi har jobbet aktivt i vel to år for å lande et slikt senter her på Kjeller, og gleden føyk til taket da søknaden ble innvilget i sommer, har Stian Løvold, leder for UiOs Institutt for teknologisystemer, tidligere sagt til Titan.uio.no.

– Rimfax vil kunne avbilde og karakterisere geologien i bakken på Mars, ifølge senterleder Svein-Erik Hamran. Han har ledet utviklingen av georadaren på Forsvarets forskningsinstitutt.

Man har aldri tidligere hatt et slikt instrument på overflaten av Mars, har Hamran forklart til Titan.uio.no. Rimfax vil nå gjøre det mulig for forskere å kartlegge strukturer og formasjoner mer enn ti meter ned i bakken. Sammen med andre instrumenter på Perseverance skal Rimfax  analysere om området som roveren beveger seg i, kan ha hatt forhold som tillot liv i fortiden.

Reisen til Mars har tatt sju måneder, og roveren skal sende geofysiske data fra Mars i minst to år. NASA forventer at den vil kunne operere der i ti år.

Perseverance er stappfull av måleinstrumenter. Illustrasjon: NASA

– Det er inspirerende å tenke på at norsk teknologi skal brukes på en annen planet, sier FFI-direktør John-Mikal Størdal i en pressemelding. – Forskningen på dataene fra radaren vil pågå i årevis og vil gi oss ny kunnskap om geologien på Mars. Samtidig er instrumentet en del av et mye større bilde.

God stemning i kontrollrommet hos NASA etter landingen. Foto: NASA

Oppdatering: Perseverance landet trygt etter planen torsdag kveld og har allerede sendt hjem sine første bilder.

Dette er det aller første "postkortet" Perseverance sendte hjem etter landingen på Mars.

– Et nos petimus astra - også vi søker stjernene - står det på grunnsteinen til Norges første universitetsbygning; Observatoriet. Det mottoet passer UiO bedre i dag enn på lenge. Gratulerer til Svein-Erik Hamran og hans team og til hele det sterke teknologimiljøet på Kjeller, sier rektor Svein Stølen i en kommentar.

Visste du forresten at "den røde planeten" Mars slett ikke er så rød? Les mer her: Feil bruk av farger kan forvrenge vitenskapelige data